Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jasteknikern
Hej på er.
Jag köpte en 855 för några veckor sen, och har problem ibland med att starta den när den är kall. upplever att problemet är nästan lika stort med motorvärmare. Den tänder till, men dör på en gång. Håller man gas så startar den oftast efter en par varv på starten, och då får man hålla uppe varvet en stund och sen går den på tomgång igen. Har noterat att man ibland kan höra ett surrande från motorutrymmet i samband med att den startar som den ska. Kan det vara tomgångsmotorn man hör? Har jag isåfall nåt intermittent fel i den som gör att den trilskas ibland?
Sen hittade jag en öppen port på vacuum uttaget som sitter alldeles bakom tomgångsmotorn på insuget. När jag pluggade den blev tomgången jättelåg när motorn är kall. (under 500 varv/min) däremot startar den liksom lättare. Svårt att förklara i text... :???: Misstänker också att föregående ägare kompenserat tomgångsproblemen genom att skruva på gaswiren på spjällhuset. Finns det nån grundinställning på den? Tänker att om dom skruvat ut wiren påverkas inte tomgångsbrytaren, och då aktiveras inte tomgångsmotorn när den ska, eller nåt?
Det är en 10-ventilare (144 hästar?)
(Bilen har gått 37k mil, och är långt ifrån nån pärla. Kompprov visar svikande kolvringar på 5:ans cylinder ( ca 8 i komp) stiger till ~11 med en matsked olja i tändstiftshålet. Vevhusventilationen är tät, ska åtgärda det i mellandagarna.)
Läste ut felkoder eftersom varningslampan tändes, en pekade på fel i kontrollenheten. har inte kommit tillbaka efter nollning. drog även fast kablarna på batteriet eftersom dom var lösa. bytte tändstift i förrgår till volvo original, det var då jag hittade den öppna porten och kollade kompen.

Som jag förstått det så går[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]