NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har senaste dagarna upplevt att ratten i min C30 2.0D -07 vibrerar ganska så rejält när motorn står på tomgång (ca 800 varv/min).
Fenomenet har uppstått nu när det har blivit så jäkla kallt ute i samband med snöovädret.
Vibrationerna försvinner direkt man ger minsta gas, men återkommer när man släpper gasen och motorn återgår till tomgång.

Spelar ingen roll om motorn är kall eller varm.

Tidigare har man känt svaga dieselvibrationer i ratten på tomgångskörning men absolut inte så man tänkt nämnvärt på det.
Är det månne en typisk egenskap för en diesel att tomgången är mycket "hårdare" när det är kallt ute?

Tack på förhand!

Mvh. Pierre
Hej igen!

Okej, det låter ju positivt.

Någon mer på forumet som kan "bekräfta" fenomenet?

Har tidigare kört bensin och förra vintern var ju kvicksilvret knappt under nollan så detta blir
första "riktiga" vintern :)

Med vänlig hälsning
Pierre
MatsO skrev:Dieseln går lite råare vid kyla.

Min gör likadant men det är mer ett knattrande under blien på min (ev avgasrör som rör sig lite)
- Någon som vet vad det är i dieselns konstruktion/uppbyggnad att den går råare när det är kallgrader?

Min ratt "vibrerar" så pass att "Cruise" och knapparna för volymen på ratten blir aningen oskarpa när det är
mörkt ute men blir knivskarpa igen så fort jag ger gas :P

Mvh. Pierre
Pson99 skrev:
MatsO skrev:Dieseln går lite råare vid kyla.

Min gör likadant men det är mer ett knattrande under blien på min (ev avgasrör som rör sig lite)
- Någon som vet vad det är i dieselns konstruktion/uppbyggnad att den går råare när det är kallgrader?

Det grunnleggende problemet er nok at Diesel blir mye mer svårantendande enn bensin vid kyla. Du vil da få et senare tändtidspunkt en vid varm motor/utetemperatur, och mycket av dom fina støy och vibrasjonsegenskaperna som en moderne diesel har vil bli forsämrade.

Funfact: en modern diesel kan ha upptil 7 separata innsprutningar per forbrenningstakt! Undra på at det kan strula iblant, vi snackar om små, små marginer i tid och mengd for at det ska fungera som tänkt.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]