Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Sandstrand
Hej, nu har det gått riktigt illa för mig. Hade av min nyckel förra lördagen så vi lagade den med eltejp och körde in den i tändningen och det
gick bra att vrida om fast den var av. Men så igår så lånade jag ut bilen till en polare som skulle köra den några 100 meter så när han hade
stannat så drog han ur nyckeln och den biten som var av sitter i tändningen.
Hur ska jag kunna starta min volvo 740 -88 nu? Ska man borra upp tänd låset eller finns det nått annat man kan göra.
Har en till volvo 740 till reservbil.

Tacksam för svar
av NilsO
Hej, jag undrar om man inte kan trycka ur den från baksidan? Isåfall tar man bort panelen över förarfötterna, drar av den stora runda kontakten på baksidan av tändningslåset, tar bort tändlåsbrytaren där (sitter med två spårskruvar). Jag är inte säker på att det går, men tar inte många minuter att kolla.
av Rådlös
Tag en pianotråd, ca ½ mm i diameter eller i närheten. Böj till den så att den ser ut som på bilden, ungefär naturlig storlek. Stoppa in den i nyckelspåret, valfritt över eller undersidan. Känn försiktig att den fastnar i något, den avbrutna delen. Drag ut. Kontakta sedan en Volvoverkstad och beställ en ny.
Bild

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]

Fönsterhiss ur funktion

Kolla kablarna först mellan dörren och k[…]