Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Brabilxc70
Jag har en volvo xc70 2003, automat
Kan man köra hela tiden i vinterlägen på vinterväglag ?
eller skall man bara starta i detta läge och gå över till vanligt läge ?

Anders
av zäta
Jag slänger ut en fråga till alla läsare, har man någon användning av vinterläget på en xc70 2003, automat?

Jag har visserligen inte testat en sådan bil men jag har en V70 GLT -98 2WD med automat och kör på alla möjliga vägtyper, motorväg, småvägar och branta backar och har inte märkt nåt behov av vinterläget av framkomlighetssynpunkt däremot drar den mer bensin på vinterläget,,
av Uninium
Nu vet jag inte om det är samma som på min gamla 850,men väljer man vinterläget på min så startar den på vxl 3.Annars borde det stå i din instruktionsbok om du har en.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Det är väl bara när du kört fast eller det är extremt halt i korsningar mm som vinterläget kan vara bra att lägga i, som på en manuell där man smyger igång på 2an.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nu har jag inte sådär jätte-super-stor erfarenhet av automat, men jag har iaf aldrig behövt använda vinterläget.
Det kan ha sina fördelar om man t ex måste starta i en backe som är snorhal, men för normal körning så behövs det verkligen inte.

Så, jag tycker vinterläget ska användas när man "behöver det", inte hela tiden.

Som jag förstått det så går[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]