NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maria018
Tjoho!

Trevlig forum! Eftersom det finns så många här som är duktiga på bilar så tänkte jag höra om någon vet vad som
kan vara fel på min bil? Det är en Volvo V50 Årsmodell 2005.

Har haft skumma vibrationer sedan i somras, de känns ej i ratten och varier beroende på hur fort man kör.

Det är svårt att beskriva dem men ungefär som om det skulle sitta en sten i ett däck, och typ denna sten känns varje gång hjulet
snurrar. Hoppas ni förstår hur jag menar?

Detta problem hade jag med sommardäcken och nu även med vinterdäcken som sitter på andra fälgar. Både sommar & vinterdäcken är balanserade, men ingen bättring.

Hade bilen inne på verkstad i Uppsala nyligen för att få reda på vad detta fel kan vara, men de hittade inget, utan allt dom gjorde var att testköra lite och sedan släppa ur lite luft, så det vart lite bättre, men vibrationerna kvarstår.

Någon som har någon gissning på vad det kan vara?

Har läst mig till att motorkuddar/fästen? kan ge vibrationer, stämmer det? kan man se själv om dessa är dåliga i såfall?

Kan en skev bromsskiva orsaka vibrationer? bilen skakar ej när man bromsar.

Tycker även att det är svårt att växla "mjukt" mellan 1-2-3 , det blir liksom ett "hack" eller kraftigt "släpp" när man släpper upp kopplingen,
men ibland går det jättebra, otroligt skumt.... den är lite svår att krypköra med....

Har läst att något i kopplingen / växellådan ( något svänghjul? ) kan orsaka såna problem?

Kan detta även orsaka vibrationerna i bilen?

Kanske ska tillägga att bilen har gått ca 6000 mil.

Har även ett annat problem, att stereon blev helt svart en dag, dvs belysningen slocknade, men ljudet hördes. Nästa dag var belysningen tillbaka
men med 2 skador i den digitala texten liksom, dessa syns hela tiden. Måste hela stereon bytas ut för att fixa detta?

Kom gärna med tips tack.
av agusta44
Hej,

Tycker det låter som att det skulle kunna vara någon motorbussning som är dålig, eftersom du upplever ett transmissionsglapp när du växlar,
om jag nu har förstått dig rätt?
Den undre växlellådsbussningen brukar bli mjuka med tiden, vet att man har en "kraftigare" på nyare årsmodeller och
R-Designen för att motverka transmissionsglappet.
Annars skulle det kunna vara så att kopplingen spökar, men det borde dom känt på verkstaden, kan man tycka... (Bilia?)

Vibrerar det mera i bilen under belastning tex när du åker i en uppförsbacke, accelererar, eller har mycket last i bilen?

Finns en barnsjukdom på tidiga årsmodeller då drivaxlarna orsakar vibrationer, känns mest i uppförsbackar och under acceleration, och om du har mycket last i bilen.
Är möjligt att byta på vagnskadeförsäkringen (Volvia) då din bil har gått under 10000 mil annars är det en kostnad på ca 10000:- :(

Bara lite tankar och idéer, lycka till...
Skriv gärna vad felet va när du löst det....
Volvo 240 B230F går fettigt

Har du flyttat över spridarna från gaml[…]

Kan även vara värt att lossa innersk&aum[…]

Nordic Plus vs Ultra

Hejsan Vad är egentligen skillnaden mellan No[…]

Jordpunkt V70-12

OK, det var om du skall ge starthjälp med sta[…]