Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olap68
Helt plötsligt igår kväll på motorvägen börjar bilen rycka å gå kasst, gick ner från 120 till 80 och trodde den skulle lägga av helt men vips så gick den som en klocka igen efter ca 30 sek krångel. Bilen hade rullat 4 mil och var varm, runt 0 grader ute. Sen jag köpte den för 2 år sen har tomgången "dippat" och ibland lagt av vid frikoppling (trots att den är varm) men den är inte ojämn jämt utan bara då jag kopplar ur. Kan dessa saker hänga ihop? Läst/hört om tomgångsmotor, gasspjällhus, dåliga kablar/stift. Ett relä som styr, vad heter det relät? Mvh Ola!
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Sök på gasspjäll. Börja din felsökning där för det låter ju som ett risigt spjäll alt en misständning pga taskig tändspole/stift eller en lmm som kanske inte mår så bra. Men med tanke på dippande tomgång så föreslår jag dig en rengöring av spjället och kolla om du har den senaste mjukvaran för spjället

Tvättade bilen på länge idag och j[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

För att helt utesluta nåt annat skull[…]

Nu är det fixat. Problemet var att en o ring […]

Vakuumläckor och avgasläcka mellan motor[…]