Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av umekille
Varför? Har bara lampa på höger sida. Skall man ha dimbakljus på bägge sidor?
på min 745 är dimbakjlus enbart på vänster sida. och en annan dum grej är att
man måste ha dimljusen fram tända för att dimbakljuset skall gå tända(strömbrytaren)
på 745 finns inga främre dimljus.
Dimbakljuset är ju ett "Extra" bakljus - det är bara ett på 745 tror jag - och det är helt ok så !
tror inte att dimbakljuset är med i glödtrådsvakten så har du problem med den och dimbakljuset så är det nog snarare jordfel !
Är den utrustad med dimljus som ny finns där väl en knapp att tända med, eller? På min sitter den mellan ratten och ljusvredet. En knapp till dimljusen fram och en till bak. Men det är som du skriver, du måste tända främre dimljusen först. Mitt är orginalmonterat (745 GLT -88B). Är det "eftermonterat" kan knappen sitta var som helst. Enligt Svensk lag får du inte ha mer än ett dimbakljus, men många har det ändå....Enligt dom regler som gällde då (1988) måste det vara kopplat så du inte kunde tända dimjusen samtitigt som halvljuset. Därför kunde man ju inte tända dimbakljuset utan att tända dimljusen fram. Senare "EU-hamoniserades" lagen och då fick det vara kopplat så att du kan tända dimljusen samtidigt, men du får inte göra det. Snacka om röriga regler. Enligt det allra senaste får man vi vissa tillfällen använda ett dimljus tillsamans med halvhjuset (kopplat så det lyser på den sidan som du blinkar åt)

Mvh
Lennart
Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels a[…]

Läckage koppling v70 II

Hej på er! Har precis lyckats lokalisera en[…]

Hej! Då var det min tur. Höger positio[…]

Blir väl en till SAAB så småningo[…]