Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xerys2012
Så kom det som jag kallt räknat med, första irritationen på den 2 veckors gamla bilen. :evil:
VARJE gång jag saktar in, för tex ett rödljus, och kommer ner mot 20-15 km/h (Med eller utan koppling nedtryck) så klickar det till i växelspaken/lådan. Ganska kraftigt då man både hör och känner det. Misstänker att det kanske har nått med S/S att göra, men tycker mig även ha symtomet utan att jag kopplat ur. Har testat att stänga av S/S men det är kvar. Låter nästan som nån elektrisk brytare som slår av el på.

Läst en massa trådar om klickljud i kopplingspedalen, men därifrån kommer inte kljudet, peppar peppar...

Eftersom jag är extremt ljudkänslig och vet att blodtrycket kommer gå i taket om detta fortsätter så tänkte jag stämma av med er om nån har samma featur? Tänkte kolla här först innan jag ringer till ÅF. Räknar iskallt med att de inte har en susning om vad det kan vara eller att det SKA vara så. Hade en likadan bil på prov innan jag slog till på denna och den hade inte detta missljud om jag inte minns helt galet.
Ja, det är ljudet från spärren som släpper så du kan få i backen. Hade det på min S80 MY08 och dom bytte spärren men det hjälpte inte och jag vande mig vid ljudet. Är fler som skrivit om detta och det verkar vara så på denna vxl-låda.

Har provat demobilar och dom hade det med men hör vad din verkstad kan göra om dom byter hela spakstället???

Mvh
Per
PaNi skrev:Har aldrig hört detta i min bil, men nu ska jag lyssna noga nästa gång jag kör.
Man känner "klicket" om man håller handen på växelspaken.

Ska skriva ner det på "listan" och ta det med ÅF vid tillfälle.
Användarvisningsbild
av laser2
Har en precis likadan bil med D4 och manuell låda, har inte märkt eller tänkt på detta tidigare, skall kolla i em-kväll.
Dock har jag märkt vibrationer i spaken som kommer och går med ca 1-2 sekunders mellanrum när man kör på 4:an runt 50km/h. Tror dock att det är lönlöst att försöka åtgärda detta då det säkert kommer anses vara en egenskap...
Samma här med vibrationerna. Är ny i dieselträsket så kan inte svara på om det ska vara så eller ej. men jag har noterat det.

Klicket kommer som jag skrev när man är på väg att stanna, runt 15 km/h, kommer VARJE gång och går att "framkalla" så detta kommer att kunna visas upp.
Vore intressant o veta om det SKA vara så, men då borde ju ni ha det på era bilar oxå...
Användarvisningsbild
av laser2
Nu har jag kollat, det finns ett litet klick under fartminskning precis när farten passerar 15km/h. Man måste över 30km/h först för att klicket skall återkomma vid 15km/h igen.
Men detta ljud kommer inte att störa mig, såpass lågt är det.
Då är vibrationerna i växelspaken på 4:ans växel mer irriterande tycker jag.
Användarvisningsbild
av PaNi
Inget är dock så irriterande som den utomjordiskt fula parkeringen av höger torkarblad. Hade varit OK på min Renalut 5 TS från 1975, men inte på en ny bil för 400 kSEK.
PaNi skrev:Inget är dock så irriterande som den utomjordiskt fula parkeringen av höger torkarblad. Hade varit OK på min Renalut 5 TS från 1975, men inte på en ny bil för 400 kSEK.
Haha instämmer!
Det va det första brorsan noterade när jag visade honom nybilen :D

Ett annat irritationsmoment e ju när man vänder bilen lite snabbt, 180 grader, o snurrar ratten med handflatan. 9 ggr av 10 så är jag på scrollhjulet o byter kanal...

Även jag saknar RTTI. Är det många[…]

Ja, jag stötte på precis samma bekymmer[…]

Bygga ”busbil”

Med begränsad budget så skulle jag i f&[…]

Dosan på andra bilden är en "l&ari[…]