Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gemini__
Hej,

Såg att skruvat.se tillhandahåller drivrem tillsammans med två styrrullar:

http://www.skruvat.se/Drivremskit-P13768.aspx
Bild

Är det något som skulle fungera bra tror ni (att inte behöva byta hela spännaren)? För det är väl konstruerat så att man med enkla medel kan lossa de gamla hjulen?

Bilen är en första generations S40 med 2.0 l-motorn.

Mvh:
Thomas
Lätt och lätt. Nu vet jag ju inte hur det ser ut på din bil, men brukar va rätt trångt. Jag bytte blandannat löprulle till min, då fick jag ta loss hela spännaren. Det gick med nöp och näppe och en hel del våld att få ut den utan sänka/höja motor och börja lossa motorfästen. Problemet är om bulten tar emot karossen så du inte kan få ut hela när den sitter i motorn. Bultarna brukar vara rätt långa.
Användarvisningsbild
av vetten
Det finns ett hål bakom en gummiplugg genom balken så man kan komma åt skruven till spännaren lättare, tappa inte hylsan inuti balken bara för då får du pilla med den ett tag också för att få ut den längre fram på balken.
av Gemini__
Hej,

Är det korrekt att jag i min bil ska ha en 6PK1750-rem? Den som sitter monterad har beteckningen 6PK-1756 (men det verkar inte vara det som rekommenderas nuförtiden). Har en motor tillverkad innan första brytpunkten 144xxxx (och AC).
av Gemini__
Stämmer att det är längden. Det jag funderar på är om det på något sätt blir större påfrestningar på prylarna om den är kortare. Men spännaren kanske justerar det där lite fint? :)
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]