Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Hej

Nu blir det ytterligare en tråd om svåra val.

Nu står jag i valet och kvalet om jag ska slå till på en V70 D3 Momentum DE manuell innan årskiftet och få skattebefrielse i 5 år, och samtidigt en hyffsad deal med vinterdäck på köpet och serviceavtal på 3år. Vi pratar nu lagerbil.
Antingen slår jag till nu och får en splitter ny bil till OK totalkostnad, eller så väntar jag något år och köper en begagnad xc70, A6, 5-serie eller något annat skoj.
Jag har inte större budget än så här, även om jag gärna hade puttat in ännu lite mer utrustning som en teknikpaketet med taklucka, 7" och keyless.

Jag har kört en lång sträcka nu ikväll med en V70 D3 momentum (Ej dynamic) och har listat lite plus och minus. Jag blir jätteglad för lite åsikter och input :-)

Plus
-Motorn! Jag tycker den funkar kanonfint med gott om kraft, åtminstone i tom bil. Jag behöver ingen D4, men kanske har en sådan bättre andrahandsvärde?
-Förbrukningen. När jag kör som vanligt runt på storstockholms trafikleder hamnar jag på 0,5-0,53 lit/mil enligt färddatorn.
-Komforten
-Utrymmena
-Sikten vid parkering
-Helljuset
-Mittkonsolen lyser mysigt vid mörkerkörning
-Ratten. Den treekrade är väldigt greppvänlig och fin
-Skärmsläckaren till displayen (7"), hoppas den finns även till 5"
-Nivåregleringen i Dynamic-paketet är guld värd

Minus
-Det lyser nere i fotbrunnarna när man kör (kan man stänga av detta?)
-Panelen vid ljusomkopplarvredet till vänster är inte belyst (!) detta känns rent av snikigt
-Takpanelen med belysningsknappar stör lite vid mörkerkörning
-Instrumentbelysningen är vit, det känns mysigare med grönt som i gamla Volvo.
-Halvljuset, jag är förvånad över detta men ljusbilden kändes lite kort
-Sittdynans längd (jag visste detta, finns långa trådar om bara det)
-Fällningen av baksätets ryggstöd är inte lika smidig som på tex A6.
-Nylonnätet i sina kasetter på baksätets ryggstöd verkar vara mest ivägen
-Kopplingen är lite långslagig
-Den bil jag har lånat är lite svajig (standardchassie och 16" vinterhjul) men Dynamic edition är ju 12mm sänkt.
-Dynamic DE finns bara i några färger. Jag får nöja mig med en vit eller silver, men skulle jag valt fritt hade det blivit en Biaritz blå eller Terra Bronze.
Visst är det kul med en NY bil men ack vad det svider när man ska sälja den efter några år. Värdefallet de första 2 åren är ju rätt brutalt så räknat på totalkostnaden hade jag valt en 2 år gammal bil med 3-5000 mil på mätaren. Fortfarande en relativt ny bil och letar du lite hittar du några i riktigt bra skick :) .
Användarvisningsbild
av V9097
Det är nog klokt det du skriver, samtidigt som jag är frestad att någon gång köpa nytt.

Fördelen med nybil är annars serviceavtalet, garantier, vagnskadefösäkring, lägre förbrukning och skattefritt. Det balanserar ut rätt stor del av värdetappet, jämfört med tex en treåring.
Jag har inte så mycket mer att tillägga mer än att du inte kan få en V70 i Terra bronze.

Om du har en tight budget skulle jag hellre vänta och köpa en beggad bil som jag verkligen vill ha.

/Martin
Jag skulle tänka såhär:
Att köpa nytt kostar väldigt mycket mer än tex en ett år gammal bil, så om jag ska köpa nytt så måste det kännas värt den stora skillnaden.
För min del innebär det att en ny bil ska innehålla exakt det jag själv vill ha!
Jag skulle alltså inte köpa en ny bil om den inte var precis som jag ville ha den!
Användarvisningsbild
av V9097
Grejen är den att hälften av värdeminskningen får jag igen pga lägre förbukning. Ingen skatt och låga kostnader för service och försäkring hjälper också till

Men det kanske är en tre år gammal Diesel jag ska hitta. Hur är servicekostnaderna för en några år gammal V70 som gått sisådär 8000-12000 mil?
av specos
V9097 skrev:Grejen är den att hälften av värdeminskningen får jag igen pga lägre förbukning. Ingen skatt och låga kostnader för service och försäkring hjälper också till

Men det kanske är en tre år gammal Diesel jag ska hitta. Hur är servicekostnaderna för en några år gammal V70 som gått sisådär 8000-12000 mil?
Gigantiska servicekostnader om du skall byta partikelfilter...
Användarvisningsbild
av SvenB
En fråga: Ni som avråder från att köpa ny bil, har ni gjort det någon gång? Jag säger bara, den känslan, att få en ny bil, är mycket värd. Av mina 23 Volvo, har 14 varit nya och 9 "ettårsbilar". Skillnaden i upplevelse har varit stor.
av dst02
Jag har alltid köpt nya bilar utom den senase som var en 2011 med 2000 mil på mätaren. Man spar mycket pengar men som flera skriver så är de inget som går upp mot en helt ny. Dels sa budgeten nej till ny bil den här gången men också tappade jag lite glädjen med förra bilen som var ny men bara krånglade. Så mitt råd, köp nya bilen om den känns helt jätterätt, annars avstå
av mati
Hej!
Såhär skulle jag beskriva för- och nackdelar för ny respektive begagnad V70:
Ny:
+ Känslan att ha en ny bil (känslan varar inte länge dock)
+ Lägre förbrukning, kanske t o m mycket lägre. Nya D3:an är faktiskt väldigt snål.
+ Senaste lull-lull-teknik såsom färgskärm, city-safety osv
+ Ingen skatt om du köper den innan årsskiftet
+ Billigare service
+ Garantier osv.

- Priset. En ny V70 är sanslöst dyr tycker jag. Mycket pengar för den bil man får.
- Värdeminskningen är gigantisk de första åren (se nedan)
- Extra irriterande när nånting krånglar

Begagnad:
+ Pris
+ Värdeminskningen är lägre
+ Förhoppningsvis har alla bristfälliga delar redan bytts ut
+ inte så jätteirriterande att få första stenskottet :wink:

- Du vet inte riktigt vad du får
- Ingen nybilskänsla
- Servicekostnader (köper du en med partikelfilter som behöver bytas efter x antal mil kommer det kosta dig skjortan!)
- Skatt? (beror på årsmodell)

Personligen skulle jag avstå från att köpa en V70. Det är naturligtvis upp dig dig själv, men jag har precis bytt bort min två år gamla V70 pga allt krångel jag hade med den. Får du en sådan krångelbil som begagnad blir du inte glad med den, men som ny är det ännu värre. Först har du investerat en massa pengar i din nya bil, och sen har du kanske bara problem med den (det kan hända med alla bilar dock). Värdeminskningen efter två år var i mitt fall närmare 50%! Det är galet mycket. Tveksamt om du kan köra in det med den lägre förbrukningen i en ny bil. Visserligen är nya D3:an en mycket fin och snål maskin, men du måste köra många många mil innan du får tillbaka pengarna.
Mitt råd: Vid minsta lilla tvekan, avstå.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Gummi mattor, vinterhjul, bagagenät, annat? […]

V90 läggs ner.

Intressant, ska undersökas. Vad söker d[…]

Ardic 612D

Hej, jag har en Ardic 612 D dieselvärmare som[…]

Startproblem batteri?