Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gimbal
Funderar på att köpa en Volvo för första gången, en V40 närmare bestämt. Så var därför ute på en liten provtur häromdagen och försökte bland annat att justera ner ljuset från tft-displayen med hjälp av det lilla "scroll-hjulet" nere vid belysningsknapparna, men det fungerade inte. Fullt ljus var det som gällde, provade att byta bland diverse skärm-lägen men det var ändå full styrka på ljuset oavsett vad reglaget stod på.

Går det inte att justera ljusstyrkan? Eller går det bara när det är mörkt eller vad gäller?
Användarvisningsbild
av Avuriel
Jag har satt min display till ''Kontrastläge'' i menyn. Det gjorde ganska gött.
Användarvisningsbild
av laser2
På min V60 går det bara att justera instrumentbelysningen vid mörker, det är nog samma även på V40.
Användarvisningsbild
av mstrandbo
Har ikke tenkt spesielt over dette som et problem, men jeg har prøvd å justere ned lysstyrken med hjulet ved belysningsknapparna, og da fulgte TFT-displayet med.. Samt kontrastläge hjelper.
av Gimbal
Tråkigt om man ska bli tvingad till det, displayen är ju i sig en kul grej. Men samtidigt så vill jag också kunna släcka ner ordentligt, allra helst som på Saab och Citroen med en särskild natt mode, och går inte det så vill jag i alla fall kunna justera ner belysningen manuellt. Men man får visst inte göra det på en Volvo. Eller ja, ibland får man. Mycket märkligt.
av vicster
Jag förstår poängen som Volvo har, dvs. om det är dagsljus så behövs mer ljus för att du ska kunna se något alls på displayen. Tycker alltså det är precis som det ska vara, men kanske bara är mig Volvo har tänkt på 8)
av Gimbal
Ja det är ju nackdelen med en "vanlig" tft-display, utan bakgrundsbelysning syns ingen info alls. Därmed inte sagt att det måste vara fullt ös på ljuset. Kanske hade det varit lagom en solig sommardag, men det var för mycket en mulen Novemberdag, i mitt tycke.
Användarvisningsbild
av Ante2
vicster skrev:Jag förstår poängen som Volvo har, dvs. om det är dagsljus så behövs mer ljus för att du ska kunna se något alls på displayen. Tycker alltså det är precis som det ska vara, men kanske bara är mig Volvo har tänkt på 8)
Jag håller med...Störs inte alls av ljuset i displayen.

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]