Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jookoxc
Hej!

Tack för ett bra forum med många trådar om mkt roligt!

har precis köpt mig en Volvo xc70 från 2001 2,4T automat m sek låda

bilen har gått cirka 24kmil !

jag har ett störande ljud som börjar vid cirka 60 och låter lika ända upp till 80 där det burrar och låter vädligt högt , sedan vid virka 110 så låter det mindre,

Fyrhjulsdriften är fullt fungerande och låter inte illa vid fullt pådrag på grus

har lyft upp bilen och kört och snurrat men har inte hittat nått "stort" utan bara att främre motorbussning behövs bytas för den är kaputt

ljudet kommer alltså vid belastning

ljudet ändras när jag svänger men inte som hjullager då det fortfarande låter väldigt illa när jag svänger skarpt i ca 80kmh

vad kan det tänkas vara? ?:-/

men volvos hjulager är inte dem bästa men skall bytas och nya är precis beställda

Vänliga hälsningar jocke
av Andis
Hmm ska bli spännande att höra vad det var.

En sak jag tänkte på.

Är alla hjulen lika stora och lika slitna?
Du bör inte ha ett hjul som avviker i storlek på en 4x4 bil. Men det vet du nog redan om.

Samt kolla nivån och fyll på vinkelväxeln med olja är special olja finns att köpa på Volvo bakom disken den brukar inte vara framme i butiken. Skulle råda dig att suga ur den på en gång och byta all olja i vinkelväxeln den är troligen aldrig byt. Brukar själv kolla nivån och fylla på lite i vinkelväxeln vid varje service av bilen.

Hjullagren.
Har precis bytt mina hjullager runt om och mina bak börja låta i 60 för att vara relativt tysta i 110 som du skriver att din låter. Så vi hoppas på att det är det som låter på din med.

Kan i alla fall berätta att bak är väldigt enkelt att byta hjullager. Enklare än fram, då du får loss bultarna utan att ta bort drivaxeln. För att komma åt den nedersta skruven som håller lagret tar du två domkrafter en som håller upp bilen i karossen och den andra lufter du bäraren med tills den kommer bort från skruven så du kan lossa den med spär skaft ringnyckel behövs inte dom sitter relativt hårt så betydligt enklare med riktiga hylsor och långt skaft att lossa lagren.

För att få bort lagret från bär armen använd en avdragande med vikt som du skruvar fast i lagret och sen rycker loss den med vikten. Du vet nog vad jag menar. För lagret måste dras rakt ut är bra passform på det så slå loss det är mycket svårt.

Fram tycker jag det är enklast att lossa dom 2 bultarna som håller fjäderbenet i stället för spindelleden när man byter lager som det brukar stå i instruktionerna att man ska göra. Sen får man ut drivaxeln och kan sätta tillbaka dom 2 bultarna och då är det enkelt att lossa hjullagret och sen rycka loss det.

Lycka till och berätta hur det går för dig.

Med vänlig hälsning,
Andis
av jookoxc
Alla hjul är samma dimetion, skiljer inte direkt nått på däcken ,

Tack för guiden! jag skall testa att byta dem , om det är nått annat vilket jag har svårt att tro men då har jag ju nya lager iaf , hittade för 1200kr/st, har haft ett par v70 och alla med denna automatlådan och "växla" själv, men denna växlar mjukast och lättast av dem alla!

balansering av främre drivaxlar?

skall åka in och få däcken balanserade och renovera upp bromsarna då dem gnisslar lite så förhoppningsvis har jag en bil som går att prata i igen:)
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Kardanen?
Obalanserade däck?
av jookoxc
låter framifrån hjulen , bägge sidor

måste vara hjullager tror jag,

vad meanr du att man ska ha det verktyget till? är det för att kontrollera att det sitter rakt? hjullagerna är ju ett helt nav och inte pressat? så går väl inte att få fel el menar du på något annat sätt?
Användarvisningsbild
av Vojje
Vill du behålla den cambervinkel, som förhoppningsvis är korrekt, fäster du magnetfoten på bromsskivan när framvagnen hänger i luften.
Justera libellen med skruven till noll. Ta bort instrumentet och fortsätt demonteringen, lagerbytet och monteringen.
Fäst åter instrumentet på skivan och dra åt hjulspindeln med samma inställning som du hade ursprungligt = Bevarad camber :-)-)
av jookoxc
Ok, har bytt hjullager nu och bägge i fram va totalt slut!!!!

Men jag rörde aldrig nån inställning så camber vinkeln ändras! Vet inte l. Jag gjordeexakt enligt boken men tog mig cirka 45min per sida men hobby Tools Inga powerTools heller,

Nu är bilen tyst! MEN bak måste också bytas som jag nu hör!

Kände på knutar och vi får se vad besiktningen säger då det snart ät dags,

Tack för all hjälp

Mvh

. Som jag uppfattat systemet så ska jag in[…]

Räcker bra att slå till med näven […]

Om man vil reparera en bil idag, da måste ma[…]

Motorvärmare

Fått höra att det laddas under tiden h&[…]