I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Min egen gissning låg väl på 200-250hk, men som sagt är ju det bara en gissning. Kan ju mycket väl räcka ända upp till 300+ som du
skriver.

Anledningen till att jag undrar, är att jag tillhör dom som envisas med att köra med original luftburk och pappfilter i min 945 Classic.
Nu är den ju väldigt blygsamt trimmad, så det ska ju räcka med råge till den. (BSR steg 175hk, 2,5" sportkat och 2,5" catback)
Nja, nu är det ju inget sportfilter jag är ute efter. Det jag är intresserad av är ju maxeffekt för original pappfilter i originalburken.
Har haft K&N filter i luftburken med bytt till papp igen. Men där släpper jag sportfiltren, det kan lätt bli långa diskusioner om dom
annars har jag fått erfara! :wink:
Jag har väl fel, men då kanske någon kan förklara varför, så lär man sig något nytt:

Det gäller alltså en turbomotor. Maxeffekt borde man ju få vid fullt laddtryck. Då är wastegate öppen, vilket betyder att laddtrycket inte begränsas av luftfiltret utan av turbon. Så därför borde luftfiltret spela väldigt liten roll just för maxeffekten, så länge det inte blockerar så mycket att laddtrycket påverkas. Däremot påverkar det kanske motoregenskaperna vid lägre laddtryck (egentligen är väl det minst lika intressant – men nu var det maxeffekten som var på tal). Och på en sugmotor blir det ju annorlunda – där blir luftfiltret mer avgörande.

Tänker jag.
Men för att få fullt laddtryck krävs.... luft ;)
Täppt/dåligt flöde genom luftflitret ger alltså mindre luft till turbon, som ger mindre laddtryck.
Luftfiltret blir varker mer eller mindre avgörande på en turbo resp. sugis.

Edit: eller förresten, det är nog MER avgörande på en sugis då det inte finns någon turbo som hjälper till. Om du någonsin åkt en sugis med totalt igensatt filter förstår du nog vad jag menar :roll:
Motorn tar ju luften genom luftfiltret i alla lägen, även på en turbo! Om det var det som var oklart?

Wastegaten fungerar som en ventil, som öppnar och släpper avgaserna förbi turbinen i turbon vid ett visst givet tryck. Detta tryck
kan man på olika vis justera så man får ett "ställbart" laddtryck.

Rent teoretiskt får man max effekt vid max laddtryck, men det är så mycket annat som spelar in, så det är inget som är givet!

Sedan att mata en motor med mer bränsle eller mer luft än den behöver gör ingen nytta. Det är avvägningen mellan dom båda som
är viktig! Sedan är avvägningen mellan flöde i exempelvis insug, topp och grenrör gentemot hur mycket bränsle och luft man matar
motorn med lika viktig.

Alltså: Att sätta ett JÄTTE stort och JÄTTE flödande luftfilter som flödar X mycket, till en motor som bara behöver Y mycket för att
få rätt luft/bränsleblanding, gör föga nytta!

Det var därför jag undrade om någon hade siffror på hur långt originalfiltret i originalburken räcker...
Tanken var ungefär att så länge man ser att laddtrycket inte går ner borde filtret inte spela någon större roll för maxeffekten på en turbomotor. Till skillnad från på en sugmotor där filtret kommer att fungera lite som ett spjäll. Men det var ju inte sådant tråden skulle handla om, så ber om ursäkt :)

Jag menar att om släpet är tomt eller ej[…]

Trasig taklucka

Hej alla! Först av allt vill jag tacka fö[…]

Hej, Har en V90 från 2018 som sporadiskt f&a[…]

Volvo 740 startar knappt

Volvo 740 91 Regina startar när man har nycke[…]