Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danni
Tja,

Besiktade bilen för ett par veckor sen och fick reda på att mitt lambdavärde var för lågt (0.91), HC-halten och CO-halten var för hög vid förhöjd tomgång, dessutom lös lampan som varnar för fel i motorns styrelektronik.

Bilbesiktningen tyckte jag skulle byta lambdasonden så jag testade detta och lämnade in den på verkstad igår. Nu lyser inte lampan längre och mina värden har gått ner till normala värden, förutom lambdavärdet som nu istället ligger på 1.7-1.8. Dessutom ligger CO2 på 8,5% och enligt mekanikerna på verkstaden så är det normala värdet på runt 14-15%.

De tror att pga CO2 värdet är för lågt så förbränner inte motorn som den ska och därför är lambdavärdet för högt. Men eftersom resterande värden stämmer så fungerar katalysatorn som den skall.

Sen ska väl min bil ha två lambdasonder, en före och efter katalysatorn? Min har tydligen bara en och jag förstår inte varför.

Så har ni några tips på vad som kan spöka här, tydligen hade de inte sett detta fenomen tidigare.

Tacksam för svar!
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]