Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Andreas2012
Hej hej,

Skulle byta batteri idag, så jag ringde till den lokala verkstan och dom sa att jag ska ha ett 12v 74ah batteri, så döm om min förvåning när jag
senare hittar ett 12v 55ah sittandes bak....Vad betyder skillnaden? kan det påverka säkringar och relän om man har för hög eller för låg Ah styrka?

Jag kan INGENTING om bilbatterier, så ni får ursäkta mig om detta är något som alla i hela världen vet, jag har ingen aning hur det funkar.

Vilket är det bästa för min bil? Jag har inga extra grejjer i eller någonting sånt, allt helt original.
av svda
Det som brukar specas är batteriets förmåga att lämna hög ström under kalla förhållanden Cold Cranking Amperes (CCA), dvs ett mått på batteriets startkapaciteten.

Kapacitet i Ampere timmar (Ah) är ett mått på hur länge batteriet förmår driva en liten last, t.ex. innerbelysningen.
Batterier tivverkas för olika ändamål.

Ett litet batteri kan ha högt CCA ,men lågt Ah. Detta är typiskt för startbatterier.
Ett stort kan ha litet CCA men högt Ah. Detta är typiskt för t.ex. förbrukningsbatterier i båtar.

Till V70-05 specade Volvo 520 CCA alternativt 600 CAA för bensinarna och 800 CAA för Diesel med värmare.
av umekille
Elektroniken drar mycket ström då bilen går
belastar man samtidigt med extraljus och full fläkt
mm. så kan bilen börja gå ojämnt om inte generatorn
orkar med mellanskillnaden(om batteriet börjar vara utslitet)
75A är vettigt och Biltema
har dem till okey pris.(har ett 65 i min 945 och fungerar okey)
Användarvisningsbild
av Perc
Tidigare ägare hade satt 55Ah i min. Jag slängde i ett 100Ah istället, man kan ju inte ha för stort batteri. ;) Det får plats och går att fästa utan att modifiera nånting. Batterilådan och fästena är ju samma som i dieslarna.
Användarvisningsbild
av wissel
Jag tycker nog att användningssättet är avgörande på hur många Amp. man skall välja.
Många korta sträckor med flera starter = 70-90 Amp.
Kör varje dag typ 2-3 mil tur o retur = 60 - 65 amp.
varför köpa "Bouta" batterier som är dyyra som ....hm.
de flesta batterier håller runt 5 år eller däromkring om man inte
laddar på extra ett par gånger i månaden.
har man möjlighet så skulle jag vart fall ladda batteriet varje natt,
vet dom som haft sina batterier i 10-12 år med detta förfaringssätt....
Användarvisningsbild
av Vojje
wissel skrev: vet dom som haft sina batterier i 10-12 år med detta förfaringssätt....
Förr i tiden när elsystemet endast krävde 6 Volt och bilarna var utrustade med likströmsgeneratorer höll batterierna "alltid" ca 15 år d.v.s. bilens livstid. Fast då fick man så klart istället byta kolen titt som tätt.
Användarvisningsbild
av Perc
AGM är ju bra om man har strömproblem i bilen.

Kollegan har en Kia med dieselmotor och fjärrstyrd parkeringsvärmare som han använder ofta och gärna. Det fick inte plats något större batteri än originalstorlek, men sen han la i ett Bosch AGM har han inte behövt underhållsladda.

55Ah fungerade ju bra i min bil trots korta sträckor, men det var lite för lite CCA för 2.5 liter under dom värsta köldknäpparna i vintras.
Användarvisningsbild
av Vojje
AGM finns på Biltema. Visste ni förresten att Biltema heter Biltema även i Finland. Ordet Biltema är m.a.o. ett finskt ord. Undrar vad det betyder?
Användarvisningsbild
av Perc
Biltema betyder nog inget på finska. Det gör inte Expert eller McDonalds heller för den delen. Elgiganten heter Gigantti här dock.
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]