Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av backeliten
Har en S60 2002 med MM spjället som nu har börjat krångla. (vit etikett)
Har fått tag på ett utbytesspjäll med samma nummer, men bilen vill inte ta den.
Den är ifrån samma motor, men skillnaden är att bilen som den ska in i är en manuell och spjället kommer ifrån en som är automat.

I VIDA får jag kontakt med spjället och kan köra testcykeln på det nya spjället, testet kan köras utan problem.

Läser jag av Software number i enheten (via VIDA) så får jag ut samma nummer på bägge spjällen.

Kan det skilja i mjukvara i dessa två spjäll trots allt? (skillnad mellan manuell och automat i detta fall) eller kan det nya spjället också vara knasigt?

/Jonas
av Arnold
Det är mycket troligt att du måste ladda in ny programvara. Det går på upp mot en tusenlapp. Hoppas att du inte betalat mycket för spjället. Personligen tycker jag att det inte är någon mening med att kosta på ett orenoverat spjäll med vit etiket. Det kan ju packa ihop vilken dag som helst. Hade du hittat ett begagnat med gul etikett hade det varit ok. Jag tycker att du ska ta en funderare på om det är någon ide att ta risken med att kosta på spjället en uppdatering. Ibland har de nya spjäll på ebay. Har själv köpt där till mycket bra pris. Jag tjatar mycket om ebay på forumet.
Eller köp ett renoverat. http://atech2.se/
av Ozzi
Kapar tråden lite, hur tusan kommer man åt att se vad man har för färg på etiketten på en v70 2,4T?? Om man nu skulle ha den gula, är man befriad från problem då??
Användarvisningsbild
av wissel
Ozzi skrev:Kapar tråden lite, hur tusan kommer man åt att se vad man har för färg på etiketten på en v70 2,4T?? Om man nu skulle ha den gula, är man befriad från problem då??
Ta sminkspegeln av (dig själv) eller Tjejen. Använd den o en Ficklampa. Etiketten sitter undertill. Alternativt ner med din mobilkamera med blixt o fota.....dom gula spjällen är bättre om än inte perfekta.....men framför allt det är UTBYTT.
av Ozzi
wissel skrev:
Ozzi skrev:Kapar tråden lite, hur tusan kommer man åt att se vad man har för färg på etiketten på en v70 2,4T?? Om man nu skulle ha den gula, är man befriad från problem då??
Ta sminkspegeln av (dig själv) eller Tjejen. Använd den o en Ficklampa. Etiketten sitter undertill. Alternativt ner med din mobilkamera med blixt o fota.....dom gula spjällen är bättre om än inte perfekta.....men framför allt det är UTBYTT.
Var till Feltema och hämtade deras eminenta teleskopspegel med 2 lysdioder, körde ner den både till höger o vänster sida men det enda jag lyckades se är den nitade typskylten som jag gissar att gäller turbon. Om jag nu står framför bilen.. på vilken sida ska spegeln ner då?? Eller får man helt enkelt palla upp o ta henne underifrån :-)
Användarvisningsbild
av wissel
Du kanske har ett Boschspjäll ?
Sällan dom strular så då har du tur....dom har ingen Gul etikett :-)
av Arnold
Ozzi: Det beror på vad du har för årsmodell. Det var väl 2003 eller 2004 som de började med Boschspjällen. De är väl svarta i botten har jag för mig. På en vanlig sugis ser man spjällets undersida bäst uppifrån med hjälp av en spegel. Finns där en etikett så går den inte att missa, den är ganska stor.
Användarvisningsbild
av wissel
Arnold skrev:Ozzi: Det beror på vad du har för årsmodell. Det var väl 2003 eller 2004 som de började med Boschspjällen. De är väl svarta i botten har jag för mig. På en vanlig sugis ser man spjällets undersida bäst uppifrån med hjälp av en spegel. Finns där en etikett så går den inte att missa, den är ganska stor.
Dom började med Boschspjället på VISSA T-motorer 2002 redan.

. Som jag uppfattat systemet så ska jag in[…]

Räcker bra att slå till med näven […]

Om man vil reparera en bil idag, da måste ma[…]

Motorvärmare

Fått höra att det laddas under tiden h&[…]