Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alex79
Har sett en xc70 II som är reggad som polis, alltså en gammal polisbil, men den väger 2110 i tjänstevikt och får således bara dra 1000 kg på b-kort.

Vad är det som skiljer från en vanlig xc70, är det bara stötdämpare och fjädrar eller är det hela hjulupphängningarna och är det något att köpa eller är bilen helt slut efter ett par år som polisbil?
av Jimpen89
Har för mig att jag läst en tråd här där det är en som har en civil xc70 som han/hon försöker återställa till en polisbil igen. Han/hon borde veta tycker man
av Rådlös
Är du, om du köper den, förste ägare efter Polisen? Eller har fler privatpersoner ägt den emellan?
Tidigare var det så här: Polisbilar servades enligt föreskrifterna. Inget slarv där. När dom sedan skulle säljas fick dom inte säljas utan att alla brister eller fel hade åtgärdats. (Dom blev även "avrustade") Det var skillnad på Polisbilar och andra bilar från "Det offentliga". Bilar från Posten, SJ, Tullen, Försvaret etc. etc. fick säljas som dom var, men det skulle redovisas på papper vad som var dåligt och utslitet.
Jag vet inte hur det är i dag, men om du köper den från t.ex Kvarndammen så får du ju en varudeklaration på bilen.
av alex79
Jag vet inte, enligt regbeviset så är det 7 ägare på den så det borde ha varit några efter polisen.

Enligt Teknikensvärld.se så är det bla bromsar från s80 v8 awd, tåligare fälgar, specialsytt vinylklädsel bak som tål högtryckstvätt, annat elsystem, dubbla batterier mm.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
De före detta polisbilar jag har sett har sett ut som vrak. Skrap, skav, oömbehandling, sliten inredning, kaross och inredning har varit rena schweizer-osten av alla hål för alla tillbehör och genomföringar man borrat, både på utsidan, insidan, inredningen och i karossen.
av BM
Hej Alex79.

Min erfarenhet av polisbilar är att de oftast körs väldigt hårt. Detta är dock väldigt beroende på inom vilken avdelning inom polisen bilen gått. Har den till exempel gått som närpolisbil har den garanterat inte körts lika hårt som om bilen skulle gått på en utryckningsavdelning. Har bilen gått inne i Stockholm city så är den förmodligen tröttare än en bil som gått på landsbyggden någonstans. Detta kan ju naturligtvis vara svårt att kontrollera i efterhand men kolla med bilregistret och se vilken polismyndighet som haft bilen. Sen kan man ju alltid chansa på att försöka få tag på den som haft ansvaret för bilen inom polisen. Detta är oftast den person som är garageansvarig på respektive polisstation.

/BM
av Linqid
BM skrev: Har den till exempel gått som närpolisbil har den garanterat inte körts lika hårt som om bilen skulle gått på en utryckningsavdelning...
Förvisso sant, men det är inte helt ovanligt att f.d ryckbilar senare landar hos valfritt NÄPO i ett par år innan den pensioneras. Så det ena behöver inte utesluta det andra, och ska jag var helt ärlig brukar de flesta polisbilarna se ut precis som B20 beskriver, dvs sönderkörd... ;-//
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Herregud! 7 ägare.....skulle inte ta i den med tång. TS skriver iofs inte vilken årsmodell men antag att det är en 08. Då har den bytt ägare nästan 2 ggr/år i snitt.
av Paz
Nu råkar jag jobba inom myndigheten just med fordon och det är som flera nämner, extrema variationer mellan hur bilarna gått/mår.

De fordon som används i IGV i främst större städer är påtagligt mer slitna. Trafikavdelningarna har nog de mest bäst körda bilarna så, även många gånger är det de som har haft och ännu har de äldsta modellerna, vissa med förhållandevis låga miltal - sett till hur de används.

Vissa av bilarna kastas om runt i regionerna, detga kan bero på en hel drös av anledningar, oftast så "lånas" de ut till andra orter som kanske krockat etc.

Har ytterst svårt att tro att man som privatperson lyckas få ut vart en bil rullat etc. sällan någon har riktigt koll så förutom någon enstaka person och fordonsteknikerna ;-)

Nu är det än större rotation på fordonen än förr, som alla vet så kunde man hitta bilar som gått en bra bit över 35.000 t.ex. ibland men man har väl insett att det blir påtagliga kostnader för att behöva åtgärda saker till försäljning.

Jag skulle inte rekommendera att köpa en bil från denna myndighet.

Det finns "säkrare" kort, Tullen, Räddningstjänsten t.ex.

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]