Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvotvåförti
Hejsan jag har en V40 1998 t4 som krånglar lite, den verkar dra ur strömmen på något vis när den står still, ibland räcker batteriet länge ibland går den inte ens starta efter den är nyladdad, så tror inte det är laddningen som spökar.. Då den inte går så går den segt på startmotorn sen startar till och stannar på en gång.. Eller så kommer de ett rasslande snabbt klickljud när man vrider nyckeln.. vad kan va tokigt tros ? Johannes
Användarvisningsbild
av V40sport
Dåligt batteri!
Ganska typiskt att det "smattrar" och låter konstigt när man inte har alla volten i lådan.
Om du har fel på en eller annan battericell så kan du ha mer eller mindre kräm, beroende på t ex. utetemperatur etc.
Prova med att byta till ett annat.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Startmotorn i sig kan ju vara orsaken. När den har gjort sitt och börjar kärva drar den så pass mycket ström att systemspänningen sjunker för mycket.
av volvotvåförti
Japp har köpt ny jordkabel ska prova det. Och det känns lite som att startmotorn kunde vara felet för hade en golf som betedde sig likadant och då va de startmotorn ..! Dock är vell de lite lättare att byta startmotorn på en gammal golf en den här, tkr motorrummet är rätt proppfullt..
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]