Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T5smurfen
Är lite sugen i framtiden när t5an ska bytas bort att köpa en v70 diesel. Har däremot hört att det kan uppstå problem med spridarna och att byta spridare på en commonrail diesel kostar skjortan (upp tll tre skjortor) hört priser på 40000 och uppåt för byte. Sitter det commonrail i alla v70 diesel från 06 och uppåt? Hur vanligt problem är det eller är det bara otur. vw har haft samma problem med sina spridare särskilt på 170hkr modellen fast deras system heter pumpduse eller något fast är ju ett liknande system som commonrail. Frågan är när det börjar bli vanligt typ 40000 mil eller över eller redan vid 15000mil?
Användarvisningsbild
av crumpets
Det är commonrail på alla moderna dieselmotorer oavsett tillverkare. Jag har inte läst särskilt mycket på det här forumet med folk som har fått problem på dem. De flesta typfel ältas till förbannelse här. Jag hade inte varit orolig för det. Borde väl alltid gå att smacka i begagnade annars om inte annat.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kostar inte 40000 att byta spridare. Spridarna kostar dock en del stycken, en bit över 1000-lappen. Spridarna sitter enkelt till och det är bara att lossa spridarrören och sedan är det två torx tror jag det är. Min har gatt 30000 nu utan några problem med spridare det har jag inte hört innan. Dock på 06 och framåt kan virvelspjället gå sönder och kostar 4000-6000 att fixa beroende på verkstad. Driftsäkrare motor får du leta efter och med ett litet trim blir bilen faktiskt kul att köra.
Motorvärmare

En fråga: Laddas 12V-startbatteriet samtidi[…]

Basalt är dit problem, att höjtryckspump[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Är inte denna bil av modellår 2009? En […]

Okej, har mätt och gjort en del saker. M&au[…]