Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo 945
Hej

Jag har nyligen haft en tråd om ev byte till V70-01 men samtliga inkl jag tyckte att det var bäst att behålla bilen jag har. Det är alltså en 945-96 LTT. I samband med info om v70 och 940 dök flera andra saker upp. Ni kan kanske hjälpa mig? Vad är flamfälla, vevhusventilation och oljefälla? Var sitter de? Varför finns de, dvs vad är syftet med dem? Vem hänger ihop med vem, dvs sitter monterade med varandra? Om det är så alls, det kanske är olika saker? Hur kan jag kolla att inget är felande eller igensatt? Jag tänkte göra denna koll/service nu i em och ikväll. Bifoga gärna en bild om ni kan.

//Per
av volvorullar
Om din oljefälla till vevhusventilationen samt flamfälla är igensatta så kan
det bli övertryck som tar sig ut på fel ställen genom trasiga packningar om du har otur.

Sitter ingen flamfälla på 945 -97, -98or vad jag vet.
Ej heller någon EGR ventil vilket underlättar då man annars hade fått ta väck den med.
Jag vet inte hur det är på 96or men kanske är lika som på dom senare.

När jag bytte oljefälla på min -98 så monterade jag bort tomgångsmotorn samt några slangar.
Tycker inte man behöver montera ner mer än så, det är lite trångt men det går utmärkt att utföra jobbet.
Det går att göra rent oljefällan men jag köpte en ny på volvo för ca 500:-

Här är en sprängskiss på grejerna.

Nr 1 är Oljefälla, byt även eller gör rent nummer 5, 6, 7, 8

Va försiktig och dra inte upp nr 9, då får du problem.
Det är en slang som ska sitta där den sitter annars får du lossa oljetråg för att få dit den på plats igen.

Bild

Foto oljefälla
Bild

Foto utan oljefälla, notera det vänstra hålet med slangen som du inte ska dra upp.
Bild
av VolvoSebastian
Kör en bump på denna tråden, vad är nr 2 på sprängskissen för något? Hittade nämligen ingen sån på min bil. :???:

Fick nya 5.0.5 via OTA. Ser ok ut, inga buggar &au[…]

Friskluftslang

Hej! Är det någon som har tips på[…]

Bensinpriser v2

Trump verkar ju ha fått uppdatera sin plan. […]

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]