Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T5smurfen
v70 -01 som börjat toka sig med värmen i kupen. Den har stått konstant på 22 grader förut kan man säga och bara funkat men helt plötsligt så får man nu vrida upp den på max eller 26 grader för att den ska börja jobba värme i bilen sen kan man sänka succesivt till kanske 23 24 grader för att få en behaglig temp som förut när den stod på 22 grader. Jag inbillar mig att problemet uppkom när vi gjorde en rekond inne i bilen hos en firma men har inget bevis för det och det verkar ju konstigt att något skulle kunnat hända vid en rekond. skumt!
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Du har ett litet "galler" på ECC-panelen där inne sitter tempsensorn. Blötlägg fingret och håll fingret nära gallret. Du ska känna att det drar. Kan vara sensorn som är trasig. Har du rensat lövfällan i torkardiket? Du kan ju alltid lyfta minuspolen på batteriet en stund för att nolla alla givare.

Går motortempen upp i normal temp?
av m2c
+1 på det lilla gallret vid värmevredet. Jag fick samma problem som du. Innan felet kunde jag alltid höra den lilla fläkten jobba så fort jag satte mig i bilen. Men i samband med problemet så stannade den fläkten helt. Tog isär panelen och blåste bort allt damm. (Du kan först prova med en dammsugare mot gallret). Efter rengöringen så funkar allt igen :)

Dock så måste du lägga av batteripolen innan du kopplar ur panelen, annars kan du få problem sägs det i andra trådar.

ps. Ta INTE bort den lilla "insekten" som sitter i gallret, det är sensorn, och den är jättekänslig. Sitter uppspänd på en tråd.
Motorvärmare

En fråga: Laddas 12V-startbatteriet samtidi[…]

Basalt är dit problem, att höjtryckspump[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Är inte denna bil av modellår 2009? En […]

Okej, har mätt och gjort en del saker. M&au[…]