Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej hej!

Jag har en 940 -91, Så var det en kväll jag skulle börna med 940n och det går bra en liten stund, sen så låter det till där bak rätt bra sen så tvärdör "kraften" till att driva hjulen.
Så jag prövar igen att köra i 1:ans växel och släpper på kopplingen sakta, men den driver inte när jag släppt kopplingen utan den vill bara dö.

Antar att det har något med antingen kardanen, växellådan eller bakaxeln att göra.

Något som kanske hjälper är att vi har prövat att hissa upp båda bakhjulen med en domkraft och sen lagt i en växel och prövat rulla med händerna, men bakhjulen rullar som om det vore friläget.

Någon som har lite tips på vad det kan vara som har gått sönder?

Ska köra upp den på en lyft och kolla lite bättre i helgen, tänkte att det vore bra och höra vad jag ska kolla typ :)

Tack på förhand!

Schneider

EDIT: När vi bogsera den så visade inte hastighetsmätaren något heller, den stod på noll.
antagligen bakaxeln som har rasat. skulle gissa på att diff dreven har spruckit och att bitarna från dom har hamnat mellan pinjong/kronhjul och själva huset, då blir det pall om man försöker att köra, dock så kan det snurra om man lägger i backen
Välkommen i klubben får jag väl säga! Har dragit av två bakaxlar på det viset.
Den första är så länge sedan att jag inte minns hur symptomen blev. Den andra small det till som fanken i, sedan funkade den som
så: Att det gick fint att köra frammåt i alla växlar, men i bland när man backade tvärlåste sig ena hjulet. På den senare saknades en
del kugg, som när man backade låste drevet.
Schneider skrev:Hej hej!

Jag har en 940 -91, Så var det en kväll jag skulle börna med 940n och det går bra en liten stund, sen så låter det till där bak rätt bra sen så tvärdör "kraften" till att driva hjulen.
Så jag prövar igen att köra i 1:ans växel och släpper på kopplingen sakta, men den driver inte när jag släppt kopplingen utan den vill bara dö.

Antar att det har något med antingen kardanen, växellådan eller bakaxeln att göra.

Något som kanske hjälper är att vi har prövat att hissa upp båda bakhjulen med en domkraft och sen lagt i en växel och prövat rulla med händerna, men bakhjulen rullar som om det vore friläget.

Någon som har lite tips på vad det kan vara som har gått sönder?

Ska köra upp den på en lyft och kolla lite bättre i helgen, tänkte att det vore bra och höra vad jag ska kolla typ :)

Tack på förhand!

Schneider

EDIT: När vi bogsera den så visade inte hastighetsmätaren något heller, den stod på noll.
Växellådan skulle jag tro går den i friläge?
Ja den går att starta fint och ha i friläge, gick fint att bogsera också.

Kan tillägga att jag har prövat att starta den och köra fram, och att lägga i backen men den kom ingen vart.

Har en annan polare som också tror att den kan vara växellådan, eftersom att när jag hissade upp bilen i dragkroken med domkraft när den var avstängd och kunde lägga i både 1a och 2a växeln och rulla hjulen, och det var som att friläget var i. Han sa också att det styrkte att det är växellådan för att det inte lät något ifrån bakaxeln när vi prövade detta.

Så vad tror ni nu efter den infon, rasad växellåda?
Eller kan det i alla fall vara bakaxeln fast det inte låter något ifrån den när vi snurrar på bakhjulen?

Mvh,

Schneider
snurrade kardan eller det andra hjulet åt motsatt håll? lägg i en växel och lägg dig under och försök vrid på kardanen, glappar den mycket då så är det nog lådan. men testa också att du lägger i friläge och snurra på kardanen, glappar det mycket då i bakaxeln så är det den som är kass
Vi var två som snurrade på på bakhjulen samtidigt åt motsatt håll, ska pröva imorgon att bara snurra ena hjulet och se vad det andra gör.
Ska prova att snurra på kardanen då också. Vi har ju billyft där borta bilen står, lite skönare än att lägga sig under bilen i det här vädret ;)
Återkommer imorgon under dagen med svar :)

Skulle ju nästan vara skönt om det var växellådan, har hittat en likadan för 1200 kr.

Mvh,

Schneider
Hej.

Det enklaste måste ju vara att liksom "försöka köra iväg". Det lär ju inte funka enligt din beskrivning förstås, men låt växeln ligga i och motorn vara igång och be någon titta på kardanaxeln (räcker med en snabbtitt....). Om den snurrar = bakaxeln är defekt. Om den står stilla = växellådan är defekt.

Ingen gas och foten hårt på bromsen!

Mvh
/RID

Det var inga potthål och vad jag kunde se[…]

Volvo car UX

Det är framtida önskemål. Jag skul[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat[…]

Det räcker med att titta på inlägg[…]