Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
om en 230e drar nån liter olja på 100 mil, låter "drun, drun, drun, drun" när den går på tomgång. känns lite trött när man kör och misständer ibland.
drar strax över litern långkörning.

är den snart slut då eller är det nått vanligt fel som går att fixa? typ bränsle eller tändning?

en slänktings 240 som beter sig lite illa :/
av Rådlös
Tag ett kompressionsprov och utvärdera det till att börja med. Kan du försöka lokalisera varifrån det här "drun, drun, drun kommer ifrån? Ett stetoskop borde vara ett lämpligt instrument.
Har du (ni) skött service och annat på bilen? Vilken årsmodell och hur långt har den gått?
Användarvisningsbild
av Frrla
Rådlös skrev:Tag ett kompressionsprov och utvärdera det till att börja med. Kan du försöka lokalisera varifrån det här "drun, drun, drun kommer ifrån? Ett stetoskop borde vara ett lämpligt instrument.
Har du (ni) skött service och annat på bilen? Vilken årsmodell och hur långt har den gått?
Sorry förklarade kanske lite dåligt. det låter som den går chokat, typ tänder inte på alla cylindrar på tomgång eller 8:a taktar och vandrar mellan 500 å 800rpm när den är kall, och när den blir varm kanske den vandrar mellan 700 och 800..

jag tror inte service är gjort med någon nogrannhet. de man kan se är iaf hyffsat ok. (olja, fördelare-pryls, stift osv)

har missat årsmodell men gissar ca -85 +- nått år och ca 30k mil.
kan återkomma med årtal då jag inte ser på detaljer va som kom när osv.
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]