Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en S80 2.5T -07.

Precis några dagar innan den årliga servicen så börjar det att låta om bilen, ett slags tjutande. Detta ljud lät efter att man hade kört en stund med bilen, och verkade försvinna när man körde på högre växel/fart.

På väg till servicen tänds en lampa på instrumentbrädan - 'Fel på avgasreningen', nåväl jag var ändå på väg till verkstaden. Jag berättade det inträffade för serviceteknikern och han skulle återkomma efter felsökningen.

Senare ringer han och meddelar att det är fel på oljefällan, som har proppats igen. Han byter oljefälla samt oljefilterhus och mitt problem med oljudet samt lampan är löst.

Däremot när teknikern är ute och provkör bilen efter servicen så noterar han att motorn rycker vid acceleration och det finns felkoder på turbon.

Min fråga är nu om inte dessa felkoder borde ha visat sig redan under servicen, eller har detta problem uppstått efter servicen?
Jag vet inte om det var problem redan innan eller om det är teknikern som har sjabblat till det. Vad tror ni?
Torkarmotor

Det var länge sedan man kunde köpa reser[…]

Foringer / Bussinger V90 CC

Men finnes det en oversikt over hvilke foringer so[…]

AC problem V70 2016 D3

Jag hr nu fått felkoderna avlästa och d[…]

Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]