Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av doggy66
Undrar om xc 90 -07 har ett fuktfilter i bränsletanken som tar upp all kondens som bildas innuti en halvfull tank? Med tanke på om man måste fylla dem hela tiden under kalla vintar. tacksam för korrekt svar.
av mbc
doggy66 skrev:Undrar om xc 90 -07 har ett fuktfilter i bränsletanken som tar upp all kondens som bildas innuti en halvfull tank? Med tanke på om man måste fylla dem hela tiden under kalla vintar. tacksam för korrekt svar.
Nej dom har inget speciellt fuktfilter.
I dagens bensin finns etanol inblandat som tar bort all eventuell vatten i bensinen, och dagens tankar är i plast så dom kan aldrig rosta sönder.
Är det en diesel så fungerar dieselfiltret (som sitter under bilen) som en vattenfälla och det dräneras/byts vid varje service.
Så det är inget du behöver vara orolig över.
Användarvisningsbild
av Vojje
mbc skrev: Är det en diesel så fungerar dieselfiltret (som sitter under bilen) som en vattenfälla och det dräneras/byts vid varje service.
Se upp så att du inte får en isklump där en vacker vinterdag.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Vojje vi vet att du inte gillar dieselbilar men om det bildas något i tanken så är det vax och då får det vara fruktansvärt kallt ute. Filtret går att dränera själv om man har diesel.
av mbc
dieselmagnus skrev:Vojje vi vet att du inte gillar dieselbilar men om det bildas något i tanken så är det vax och då får det vara fruktansvärt kallt ute. Filtret går att dränera själv om man har diesel.
Jo det går att dränera själv, men det behövs inte om man servar bilen på rätt intervaller.
Det bildas ingen isklump vojje.
Användarvisningsbild
av Vojje
Jag menade inte att isproppen skulle vara direkt dieselrelaterad, utan det gäller likväl bensinare om man inte byter filtret i rätt tid. Det har jag själv råkat ut för på en BMW. Fast om jag tänker efter har jag aldrig bytt på min Toyota
efter 34 kmil och 16 år. Vet inte ens var filtret sitter :oops: .
Byta dragkrok

Antagligen är det lite för stort utkapat[…]

Tja, min kupefläkt och blinkers funkar inte. […]

Måste alltid nolla felkoderne annars vet int[…]