Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Britta
#693178
Har en s40 -99 1.8i som jag bara vill bli av med.
Den behöver tilläggsservicen på 18000 mil (grundservice är gjord i dagarna) samt byta kamrem. Gått 17500 mil.
Tänkte sälja den till någon händig eller en bilhandlare. Vart är det rimligt att sätta ribban? Är 20.000 kr för mycket??
Den har haft 3 ägare med mig och alltid servats före min tid.

Volvo vill ha 14.000kr för service och kamremsbyte. Är det värt att lägga ner dom pengarna för att få den såld??

Tacksam för synpunkter/svar!!

/Britta
av Krakus
#693184
Jag kan bara skriva vad jag tycker.
Och min åsikt är följande:

Ska du betala 14000 för stor service = inte lönt. Du får inte det tillbaka!
Kan du böra det själv för 2500 = gör det. Det blir lättare att sälja bilen.

Som köpare vill man köpa så billigt som det går. Och just byte eller snarare avsaknad av kamremsbytet är bra för att kunna sänka priset.

Lycka till med försäljningen.
Användarvisningsbild
av Nexus
#693195
får du 10000 av en bilhandlare ska du vara glad. Jobbarkompisen bytte in sin fullservade fina V70 2,4 -00 ca 20000mil mot en 08:as V70 edrive på bilia och fick 10000 för sin gammal V70.
av Droopy
#693205
Britta skrev:Har en s40 -99 1.8i som jag bara vill bli av med.
Den behöver tilläggsservicen på 18000 mil (grundservice är gjord i dagarna) samt byta kamrem. Gått 17500 mil.
Tänkte sälja den till någon händig eller en bilhandlare. Vart är det rimligt att sätta ribban? Är 20.000 kr för mycket??
Den har haft 3 ägare med mig och alltid servats före min tid.

Volvo vill ha 14.000kr för service och kamremsbyte. Är det värt att lägga ner dom pengarna för att få den såld??

Tacksam för synpunkter/svar!!

/Britta
max 10k privat, fins nog väldigt få som bet 20k för en 99a s40 med 18k mil på mätaren som det dessutom är kamremsbyte på ( kostar ju det med ), tyvär. Men pröva går ju, man ska aldrig säga aldrig.
av Britta
#693221
Jag lyckades sälja min gamla golf -98 med 4000 mil över kamremsbytet, gått över 18000mil, rost och trasig elhiss för 18000kr till en bilförsäljare i örebro. Kanske ska ringa honom då :)
Tanken är ju att sälja till en som kan fixa detta för någon tusenlapp....
Användarvisningsbild
av Nexus
#693228
En golf är aldrig svår såld. kamrem på golfen är inget stort jobb byta. Men betalar han bra UTAN du köper en bil av honom så grattis.
av Britta
#693231
nej iofs så är ju kamremsbytet krångligt på min nuvarande bil....
Men ändå, jag vill ju inte GE bort bilen.
Ingen som vet någon handlare som kan tänkas köpa den?
av Krakus
#693261
Varför handlare?
Är det inte bättre att prova sälja privat?
Blocket i en månad? Testa med BUD!
Användarvisningsbild
av BlackXS
#693262
Britta skrev:nej iofs så är ju kamremsbytet krångligt på min nuvarande bil....
Men ändå, jag vill ju inte GE bort bilen.
Ingen som vet någon handlare som kan tänkas köpa den?

har själv en mörkröd v40 1,8se med milstal på snart 40.000 mil men den går som en dans förutom felet jag ska ta upp i ett inlägg på jagrullar nu och kolla på vad någon händig har att säga, för övrigt så får jag väl max 4000kr för min bil, då har jag ingen aning om hur långt kamremmen har gått förutom att jag köpte den av förra ägaren när bilen gått 35.000 mil och nu har jag snart gjort 40.000 mil under strax 2 år.

Funderar på en Saab 9-5 aero 2,3T som nästa bil eller en s/v40 T4 även om detta är OFF-Topic!
av benka1
#693444
140000:- måste va ett skämt?
byte kam/multirem,alla spännrullar +vatten pump får man lös runt 2000;-
Plus en billig flink kompis borde kunna gå för en 1-1500 arb+olja filter biltema 200:- sen bara sälja den för en ansenlig summa
runt 12-15000:- beroende på skick,rost o dyligt!
:-O)

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]