NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elin
Hej,
Jag funderar på at köpa en V50, års 05. 2,4i motor som rullat lite över 19000 mil.
Det har varit en tjänste bil, som är full servad efter boken.
Super fin i lacken och innuti. Bilen känns knappt använd.
Vad är för delarna och nackdelarna med att den gått så långt? Nåt specielt jag ska tänka på?
Användarvisningsbild
av opA
Min förra bil va en V50 2.4i -06:a som hade gått 16.000 mil när jag köpte den, körde den till strax över 20.000 mil och även den hade gått som tjänstebil och bättre bil har jag inte kört :)

Köper du din bil privat eller av en ÅF ?
Kolla så kamremsbytet är gjort vid 18.000 mil = mycket dyrt, mitt gick på 10.000kr.
Själva kamremsbytet är inte de dyra men de är en stor service just då varav de blir dyrt..

Lyssna efter konstiga ljud när du provkör.. annars ska de nog bara vara tuta och köra :)
av Gourmand
Det är just den där typen av bil som kan vara riktiga fynd. De har ofta gått långa sträckor, vilket såväl motor som övrig bil mår bättre av än många korta körningar. Vitala slitdelar är utbytta, vilket betyder att man ofta kan åka många mil utan dyrbara reparationer. Detta tillsammans med att de ska vara riktigt billiga i inköp kan göra det till riktigt bra beg.köp.
Användarvisningsbild
av Bosa
Finns det bara en väl ifylld servicebok så ska det inte vara några problem, räkna dock med lite extra servicekostnader för slitdelar då milen tar ut sin rätt även om det verkar vara endel bytt på den du kikar på. Å andra sidan är bilen billigare i inköp så några eventuella slitdelar ska inte behöva vara några problem om man har det i åtanke.
Något jag skulle försöka kolla upp är vad det är för typ mil, jag tar mycket hellre en bil som rullat långt på landsväg än en som rullat det mesta inom bebyggelse.

Nu har den iofs inte gått så fasligt mycket, 3-4000 mil per år, så tror inte du ska haka upp dig på miltalet utan gå på skick och underhåll istället. Åker du själv många mil per år så skulle iaf jag överväga en med lite färre mil på mätaren. :)
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]