Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvolars70
Jag har en 95 mod. 940 med ABS-problem. Varningslampan tänds på instrument och inga ABS-verk har försökt och switch bromskontakten, men det hjälpte inte. Hämtar A3 felkod: A3 1-5-2 och 1-4-2 Någon som har några tips på vad som kan vara fel? Har kollat ​​givarna av framhjulen.

Hilsen Lars.
Användarvisningsbild
av lennarte
volvolars70 skrev:Jag har en 95 mod. 940 med ABS-problem. Varningslampan tänds på instrument och inga ABS-verk har försökt och switch bromskontakten, men det hjälpte inte. Hämtar A3 felkod: A3 1-5-2 och 1-4-2 Någon som har några tips på vad som kan vara fel? Har kollat ​​givarna av framhjulen.

Hilsen Lars.
1-5-2 är fel på sensor (eller kabelbrott, dålig kontakt) höger fram. På min (740) var det kontaktstycket på vänster sida (på bulan över fjäderbenet) som strulade (dålig kontakt). Vanligt med rostiga kuggkransar. Vet ej om det ger den koden.
1-4-2 är något fel eller kortis i bromsljus, bromsljuskontakt. Kanske något i baklampan (kolla det mittre). Kolla om bromsljuset fungerar.
Felen behövet inte vara där nu, prova med att nolla koderna och se om dom kommer tillbaka.
av volvolars70
Har prøvd og nolla koderna, men kommer tilbaka. Det var brudd på begge kontaktstycet på begge sider, men det er reparert. Men jeg fikk ikke noe mere ABS for det.
Användarvisningsbild
av lennarte
volvolars70 skrev:Har prøvd og nolla koderna, men kommer tilbaka. Det var brudd på begge kontaktstycet på begge sider, men det er reparert. Men jeg fikk ikke noe mere ABS for det.
Har du mätt givarna med ohm mätare? Ska vara ungefär 1000ohm (på min var det 980 och 1085). Man kan även mäta pulserna med volt mätare. Ställ den på mätläge växelström och millivolt och rulla hjulen sakta (upphissad) så ska du kunna se pulserna. Om du har rätt ohm och inga pulser så bör du göra rent kuggkransarna. Jag är ingen expert på detta, men har hållit på med min egen 740 en hel del sista året och lyckats lösa bl.a. det. Läs gärna tråden om "ABS-fel på B234F" där står om mina problem. Det finns flera trådar att läsa. I Haynes handbok finns ett ganska bra beskrivet felsökningsschema.

Mvh
Lennart
av Talle
Lånar denna tråd lite. Vad är problemet om man inte får ut några felkoder alls, på treans uttag.?
Inte ens 1-1-1
av sicnarf
Att den är trasig. Även sånt kan gå sönder precis som allt annat. Spruta på lite elektronisk olja,det kan hjälpa
av volvolars70
Noen her som har dårlig erfaring med Biltema hjullager/nav til 940/740 med ABS ? Jeg har jo fått feilkode på h giver foran, har sjekket om det kommer strøm, det gjør det, men ikke noe ABS. Og navet foran på h. side er ganske nytt, og fra Biltema.
Användarvisningsbild
av lennarte
volvolars70 skrev:Noen her som har dårlig erfaring med Biltema hjullager/nav til 940/740 med ABS ? Jeg har jo fått feilkode på h giver foran, har sjekket om det kommer strøm, det gjør det, men ikke noe ABS. Og navet foran på h. side er ganske nytt, og fra Biltema.
Kom felet i samband med bytet? Det kan ju i så fall lika gärna vara så att givaren blivit skadad vid bytet. Kolla med ohm mätare. är det inom 800 tll 1200 ohm är givaren riktig. Har inte siffrorna i huvudet, men jag tror det ska vara så. På min (740 GLT 16V) har jag "dom stora" bromsskivorna och där kan man (genom att lyfta bromsoket) plocka bort bromsskivan utan att ta bort "hållaren" för bromsoket (kan sitta ordentligt fast) Då ser man både kuggkransen och ABS-givaren. Avståndet mellan givaren och kransen vet jag inte, någon anna på forumet kanske kan skriva om det.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av emwtur
volvolars70 skrev:Noen her som har dårlig erfaring med Biltema hjullager/nav til 940/740 med ABS ? Jeg har jo fått feilkode på h giver foran, har sjekket om det kommer strøm, det gjør det, men ikke noe ABS. Og navet foran på h. side er ganske nytt, og fra Biltema.
nolla felkoderna och kolla om felkoden kommer tillbaka INNAN DU KÖR BILEN .
då är det antagligen givaren i navet - eller kablarna.

- om felkoden kommer när du kommit upp i ca 20 km - då bör det vara kransen !

ABS:en kan inte kolla kransen när bilen står still - men kortis/avbrott i sensorn går att kolla !
Användarvisningsbild
av lennarte
emwtur skrev:
nolla felkoderna och kolla om felkoden kommer tillbaka INNAN DU KÖR BILEN .
då är det antagligen givaren i navet - eller kablarna.

- om felkoden kommer när du kommit upp i ca 20 km - då bör det vara kransen !

ABS:en kan inte kolla kransen när bilen står still - men kortis/avbrott i sensorn går att kolla !
Jag höll ju på från och till med ABS-en på min (740) i över ett år innan jag kom på att det var kabelbrott på kabeln till givaren i bakaxeln. Efter någon månad började lampan lysa igen efter att ha kört 100 till 200 meter. Då kollade (ohm mätare och volt mAC) jag givarna igen, började bak. Tog isär, kollade mätvärde, fettade in kontakterna. en i taget och provkörde mellan varje. Jag körde runt kvateret men lampan tändes efter en stund och innan jag kom upp i 20km. Efter vänster (sist provade) fram har det fungerat (i flera månader). Alla värden var ok, så det måste ha varit kontakt fel i plinten på fjäderbenet vänster fram. Det såg helt ok ut på kontakterna (ingen ärg eller så). Jag får inte ut några felkoder på min (-88B) på ABS-en. Det går bara på insprutningen och tändsystemet.

Mvh
Lennart

På min gamla böt jag båda innerly[…]

bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]