Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Jag planerar bytat tändstift på en S60 02:a i helgen och efter att ha läst instruktionerna i handboken så verkar det relativt enkelt. Det jag dock funderar på är om jag kanske måste inhandla något speciellt verktyg (ex på biltema)?
av snowman
Tittade igenom verktygen på Biltema och ser att det faktiskt finns en hel del att välja på? Och då sprang jag på detta :

Bild

En sådan ligger faktiskt redan i bilen? Den ser iallafall väldigt lik ut men då med gult hantag. Är det allt som behövs?
Användarvisningsbild
av Vojje
" sådan ligger faktiskt redan i bilen? Den ser iallafall väldigt lik ut men då med gult hantag."

Jag kan se det verktyget framför mig. Inköpt på OK i fyndlådan för 10 spänn, innan de gick ihop med Q8 :mrgreen:
av mbc
Använd inte det verktyget, lätt att knäcka stiften om man är lite ovan.
Använd hellre en hylsa en kort förlängare och ett riktigt spärrskaft.
Det optimala är ju en momentnyckel men dra med måtta bara så funkar det utan.
av snowman
stooges skrev:http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... -st-10995/
och
http://www.google.se/imgres?hl=sv&biw=1 ... 2,s:0,i:73
är bra tips :mrgreen:
Torx har jag ju, fick för mig dock att hylsan skulle vara lååång för att nå om? Dessutom stod det något i handboken att man skulle fästa en liten släng på ändan när man skulle fästa den så att man inte förstörde gängerna, antar att detta är en snyggare lösning för samma sak :

Bild
av snowman
Vojje skrev:
snowman skrev: Bild
Var utläser du momentet på den? :lol:
Jag misstänkte att momentet skulle anges men att köpa momentnyckel som man ska hålla på att kallibrera för 500 kr känns mindre intressant när det tydligen ska gå att göra med handkräft och lite känsla.
Motorvärmare

En fråga: Laddas 12V-startbatteriet samtidi[…]

Basalt är dit problem, att höjtryckspump[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Är inte denna bil av modellår 2009? En […]

Okej, har mätt och gjort en del saker. M&au[…]