Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle Clintan
#691114
Hejsan allihop!
Är det någon här som är hitec på detta med xenon konventering? Har en V70 AWD, automat, D5 årsmodell 2011 och har funderat på att slänga ut halogenlamporna till helluset o ersätta med xenon. Det verkar vara en hel vetenskap och vissa varnar för att göra det på bl.a saab9-5, Volvo v70 och peugot 407 p.g.a deras canbus övervakning. Det senaste jag nu hörde efter att troligen hittat nåt som går att sätta dit men blev då avrådd för att man måste borra hål i lmphusen för kablar??? Är det inte bara att ta loss orginallampan som ju har kablarna baktill i sockeln o sätta dit venonglödlamporna(givetvis efter att ha dragit dit nya kablar för ballasterna o.sv).
av Rolle Clintan
#691185
qwerty skrev:Här finner du svaren på alla frågor du har.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=78083
Vet du om man måste borra hål i lamphusena för att få dit xenonljusena för det lät ju konstigt för om man sen vill byta tillbaka till basic så har man ji förstört lamphuset eller...?? Det gick inte att hitta svaren på det i inläggen jag läst !! Pratade med en som jobbar med märket o det var han som upplyste mej om håltagning o avrådde mej men på filmsnuttar man sett på youtube så är det ju ett snabbjobb att montera dit xenon eller har jag köpt mej en omöjlig bil!!
Användarvisningsbild
av Brainy
#691217
Du borrar upp hål i täcklocken till lyktorna, dessa kan du köpa nya på volvo för ca 150kr/st. Dvs inga som helst problem.

mvh
Anders
av Mage
#691380
Har på min V70 -12 gjort precis vad du tänkt trots väldigt tvetydiga svar i frågan.

Att V70 skulle ha canbus/ljusövervakning på helljuset är inte sant. Prova ta loss en lampa och se om bilen varnar. Min gjorde det inte i vart fall.

Jag köpte xenon med slimballast från en handlare hemma(tror de kom från Humanhabit.se).
Valde 55W med tanken att det då inte är någon större skillnad motför original halogen.
Visst några kommer nog påpeka att i startögonblicket drar de så mycket mer men...
Allt rymdes inne i lyktorna. Ballasten sitter på insidan locket till lyktan.
Använde originalkablarna och tog bara matningen ur lampsocklarna. Läs andra trådar så ser du att en del inte rekommenderar detta.
Den väldigt stora fördelen är att allt är helt och fint och inte ens en extra kabel har dragits i bilen.
Har kört med detta i 6 mån och är hyfsat nöjd. Är van vid 300W extraljus och så bra lyser det ju inte förstås.
Grejen är att det är en tjänstebil och extraljus kom inte på fråga tyckte firman. Då är det en bra kompromiss tycker jag.
Är inte van vid xenon sedan tidigare så lite slött tycker jag ju det är i tändögonblicket men det vänjer man sig vid.
Det enda jag var rädd för och som du bör tänka på är att om du har kurvljusfunktion, så se till att inget blockerar rörelsen inne i lyktan.
Nu är det ju bara halvljuslampan med dess lilla reflektor som rör sig så det ska inte vara några problem.
Som sagt det finns trådar med diverse varningar som jag läste först och sedan gjorde ändå... :wink:
av Rolle Clintan
#691495
Tackar så hemsk mycket för svaren jag fått o nu efter att läst om "Mage" inlägg eftersom han har en nyare modell vilket betyder att båda dessa bilar borde se ut lika i lamporna så blir det att handla :))
Användarvisningsbild
av Brainy
#691500
Anledningen till att jag inte gjorde som Mage gjort är inte för att jag tror att risken att det händer något är speciellt stor utan för att styrboxar och annan elektronik är så förbaskat dyra så jag tyckte inte det var värt att chansa. Likriktarbryggor och separat strömmatning tog max 1h extra, det var det värt.

mvh
Anders
av kantarell
#691580
Jag lät Volvo konvertera helljuset till 55 W xenon, med ballasterna utanför lykthusen. Tanken var att om det är gjort hos Volvo så kanske man ligger lite bättre till om något krånglar trots att jag ju vet att det nog inte innefattas i den normala garantin.

Tyckte väl att helljuset blev skapligt men inte särskilt bra då jag sedan tidigare vant mig med 3 st stora 100 W halogen x-ljus. Har nu låtit montera 3 st original NBB 225 xenon och fått en betydligt ljusare syn på tillvaron. Vet att det finns kraftigare lampor än NBB original men då får man 3 ballaster till att placera någonstans, NBB original har ju ballasterna inne i x-ljusens lykthus. Har aldrig tidigare kommit i närheten av så bra ljus som nu, har alltså 7 st xenonlampor som lyser när heljuset är på.
Användarvisningsbild
av Camel
#691683
V70II MY08-09 har ett litet kretskortsrelä inlött i CEM för helljuset. Senare MY har elektroniska utgångssteg i CEM för helljusen. I båda fallen passerar strömmen till helljusen genom CEM och dessutom parallellt långa sträckor i kabelstammarna med andra ledningar till CEM.

Helt klart kan det påverka CEM negativt med xenonballaster men det behöver inte alltid göra det. Ballastström och ström till en halogenlampa uppför sig inte lika vare sig i uppstart eller drift. Det beror på flera faktorer om det blir problem på en viss bil eller ej. Detta stämmer också med verkligheten: vissa får problem och andra klarar sig. En del bilmodeller klarar sig sämre än andra. En del ballaster orsakar mer problem än andra. Och ibland blir det inga problem överhuvudtaget.

Observera att eventuell lampövervakning inte har med störningstålighet eller risk för skador av ballaster att göra överhuvudtaget. Det är endast ett praktiskt problem om lampövervakning finns (t.ex. felmeddelanden). Risken för negativ påverkan eller skador kan finnas i alla fall även om lampövervakning saknas.

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]