Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Var på Bilprovningen härom dagen och fick nedslag på avgasvärdena. Det handlar om en 745a -92 med B230F och Regina/Rex. Inte mer än 55475 mil på nacken och Norrlandskörd. Olja/filter är bytt cirka 200 mil sedan, i maj i år. 5/40W Helsyntet från Swedol.

Värdena jag fick var:

CO 2,5 (0,5)
CO 2500 1,7 (0,3)
HC 937 (100)
LAMBDA 1,07 (0,96-1,04)

Bilen hade haft motorvärmare, var varmkörd och nytankad med 5 liter E85 och 35 liter 95 oktan eftersom CO-värdena var precis på gränsen när jag besiktade sist. Min misstanke var att det bara var katalysatorn som skulle behöva bytas i år, men HC- och Lambda-värdet talar om något annat.

Beskivning av bilen:
Bilen fungerar ganska bra men sen i somras har den haft väldigt låg tomgång, vilket gör att den wobblar lite vid rödljusen, framför allt när den är kall. Innan dess har jag bytt till ett Biltema bränslerelä eftersom det förra bara fungerade från och till. Bilen dör inte och tar en från plats A till B utan större problem.

Felsökningen började.

Rengöring av gasspjäll = inte särskilt skitigt, men det fick en omgång Eds Red (1 del fotogen, 1 del lacknafta, 1 del aceton och 1 del ATM-olja). Därefter tvättades det med rödsprit och avslutningsvis fick en sväng WD40 för smörjningen.

Tomgångsventilen = lite skitig så den fick samma behandling som gasspjället men med lite mer omsorg. Körde funktionstest på ventilen och det känns att den klickar. Spänningen mellan stift 1 och jord var 13,5 V. Dock var motståndet mellan stiften bara 4,4 ohm. Jag ska låna en multimätare ikväll för att testa så att min billiga mätare inte ljuger.

Bilen ger felkod 2-2-3 Signal från tomgångsventil, så det är väl inte helt otippat att den givit upp. Kan detta fel ge hög HC?
Även 1-3-2 Batterispänning. Spänningen ligger på 13,5 V när bilen är i gång och på tomgång.

Jag upptäckte att slangen som går till tomgångsventilen inte gick från den stora slangen, utan direkt från luftburken. Det innebär att jag har ett tomt och ofiltrerat hål precis innan gasspjället, alternativt detsamma i luftburken.

Luftfilter = köpte ett nytt på Biltema. Ingen skillnad förutom att det nya var rent.

Bränslefilter = köpte ett nytt på Biltema, men det gamla har inga planer på att vilja lossna från bränsleslangarna. Det tog "bara" 4-5 timmar av min mektid igår och nu har jag bara ett gammalt knöligt bränslefilter under bilen. Vetifanken hur jag ska lösa det här, men det får väl bli mer våld helt enkelt. :evil:

Sprayade med startgas för första gången i mitt liv. Testade först rakt in i luftburken och motorn hostade till. Testade sen runt packningarna som sitter till vänster om spridarna (sett framifrån), närmast motorn. Tror de kallas insugspackningar. Där blev det lite bättre tomgången när jag sprutade runt trean eller möjligtvis fyran. Det var svårt att komma åt med burken och ännu svårare att se vart jag träffade, men det verkar som om det blir byte av den packningen.

Jag kopplade loss slangen till vevhusventilationen men kunde inte riktigt se hur saker är kopplade. När jag blåste i slangen så trodde jag att jag skulle känna tryck ur oljelocket, men istället stack luften upp någonstans mellan tredje och fjärde insprutet. Jag antar att det är vevhusfiltret som "lyfte" när jag blåste, men det var mörkt och ficklampa saknades. Jag ska kolla lite närmare på det när jag har tid över.

Olja och oljefilter ska bytas på nytt, men jag tänkte få ut en jämn tomgång först. Vad ska jag mer kolla?

Edit:

Nya tändstift är beställda och tändkablar ska införskaffas. Gick igenom tändstiften igår och de ser inte särskilt feta ut, men de fick ett snabbt bad i fotogen för att bli av med lite sot.
Hej,

en del av problemen skulle kunna bero på dålig kontakt/jordfel framme i motorn. Styrenheten har flera olika jordpunkter som jag har för mig sitter på insuget eller vid ventilkåpan. Spridarna och tomgångsventilen drar rätt stor ström, och är det dålig jord kommer motorstyrningen att störas och inget fungerar riktigt som det ska. Jag tror felkoden för låg batterispänning tyder just på det. Du kan ju lossa jordpunkterna, göra rent och dra åt. Jag har inte kvar min 740 -92 så kan inte kolla precis hur det ser ut men har för mig att det också fanns en jordfläta däromkring som kan behöva ses över.

Tomgångsventilens resistans ska vara 4 ohm, så det verkar ju inte vara något fel på den.

Mvh
Tack för ditt svar!

Jag har lyckats få bort batterifelet, nu är det bara tomgångsventilen kvar enligt felkoderna. Jag vet inte riktigt varför batterifelet var där, men det försvann efter att jag nollat larmen under en hel arbetsdag igår. Lustigt nog startade inte bilen alls, förrän jag upptäckte att säkring 1 låg bredvid mig. Då kände jag mig lagom dum. :)

Jag har läst på andra ställen att tomgångsventilen ska ligga på 8 ohm, men det kanske gäller den bulkigare modellen av ventil?

Jag kikade på ett par jordflätor mellan motorn och chassi igår och blev förvånad över att de var i så pass bra skick. Finns det några scheman på vilka jordflätor som är aktuella?

Några tips på vad jag ska göra med bensinfiltret som kärvar?
Det är Volvos handbok för Reginasystemet jag kollat uppgiften om resistans i, så det borde stämma.

Bränslefiltret är otrevligt. Jag tog ett skruvstäd, fäste det i änden av en planka, pallade under lite och spände fast filtret. Då får man båda händerna/armarna att ta i med på kopplingen – vilket behövs.

Det kan vara bra att veta att man behöver nya tätningar (kopparbrickor) till det nya filtret, vilket inte alltid ingår.
Det finns ingen LMM, utan det är något annat (en tempgivare?) som sitter i Regina-systemet. Lamban ska jag kolla, men det har spöregnat när jag varit ledig.

Jättebra att få det bekräftat med ohm-värdet. Hur kollar jag jorden till tomgångsventilen? Är inte så hemma i bil-el-världen, men lär mig gärna.

Idag har jag plockat ner vevhusventilationen och lagt oljefällan i ett bad. Den lilla slangen var ganska igensatt och slangen mellan filtret och oljefällan var sprucken längs med, vilket förklarar varför funktionstestet av vevhusventen blev lite konstig. Jag ska köpa en näve vacuumslangar och byta ut efterhand. Dessutom har jag beställt en sotningssats så att det blir lite nya packningar.
Tomgångsventilen får konstant +12V genom spridarreläet (även känt som radioavstörningsrelä, hjälprelä etc) som sitter framme i motorn. Den jordas genom styrenheten, som i sin tur är jordad på insuget som jag beskrev ovan. Så det man får kolla är jorden till styrenheten.
Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]

Hej Kan någon rekommendera en verkstadshand[…]