Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av knivmakarn61
hej!
jag undrar om någon här, kan ge mig lite info om ett lamda byte. det blir till att skarva kabeln då jag inte fick tag i en lamda (bosch) med rätt längd på kabeln, nu till min fråga: det finns 2st vita och 1st svart i lambdan, har det någon betydelse hur dom 2 vita kablarna skarvas? finns ju ingen markering på någon av dem.

tack på förhand
Micke
av NilsO
Hej,

nej, det har ingen betydelse. De vita är för uppvärmningen av sonden, och värmeelementet är inte känsligt för polaritet och är elektriskt isolerat från resten av sonden.

(Däremot är det viktigt att man får en sond till rätt styrsystem. Alla 740 har inte samma sond som din bil, och inte heller alla 940.)
av knivmakarn61
ok,tack för info, hur ska jag ta reda på vilken sond som passar, och hur tar jag reda på vilket styrsystem jag har? sonden jag har köpt via skroten är iaf från samma årsmodell och lamdan ser då lika ut som den som sitter. har sett att det finns några siffror på sonden..om de stämmer överens, borde väl sonden passa?
av NilsO
knivmakarn61 skrev:ok,tack för info, hur ska jag ta reda på vilken sond som passar, och hur tar jag reda på vilket styrsystem jag har? sonden jag har köpt via skroten är iaf från samma årsmodell och lamdan ser då lika ut som den som sitter. har sett att det finns några siffror på sonden..om de stämmer överens, borde väl sonden passa?
Den passar. Jag tror alla 740 fr.o.m. sena -88 t.o.m. -90 och tidiga 940 har den sonden. Däremot inte 740 tidigare än "tidiga -88", inte 740 91–92 och inte motorer med turbo. Ungefär så är det, i alla fall :)
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]

Hej Kan någon rekommendera en verkstadshand[…]