Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nicolai
Härom veckan inleddes ytterligare ett kapitel i mitt något problemdrabbade V90-ägande. Efter att kylvätskenivån sjunkit under en tid blev det uppenbart att jag hade läckage i värmepaketet då jag ständigt fick igenkladdad vindruta och kvävande lukt i kupén. Igår bytte jag och en släkting elementet och jobbet var lika fruktansvärt som medlemmar på detta och andra forum berättat om.

Läckan i elementet var rejäl och stora mängder kylvätska har läckt ut och runnit ned i dämpningsmaterialet under golvmattan på passagerarsidan. Bara genom att luta den stela mattan mot en vägg lyckades jag få flera deciliter att rinna ut i en stor pöl. Tyvärr hade jag ingen möjlighet att få ur allt kladd ur mattan på plats utan fick slänga ihop alltsammans, men jag kommer att behöva ta ur hela passagerarmattan för sanering.

Då till frågan: hur gör man rent mattan? Måste den lämnas till mattvätt (fast jag har svårt att tro att en vanlig kemtvätt skulle ta emot den)? Man skulle kunna spola hela mattan med högtrycksspruta, men jag undrar om och hur man får den torr efteråt.
av Rådlös
Jag har aldrig gjort något sådant, men glykol är ju vattenlösligt så skölj med tillräckligt mycket vatten. Inget högtryck, det kan skära sönder materialet. Det svåra i sammanhanget är bara att glykol är rätt så giftigt. Därför måste du samla upp allt sköljvatten och lämna på någon därför avsedd sopstation. Många kommuner har särskillda stationer för detta.
Användarvisningsbild
av Vojje
Rengör på en sån där tvättanläggning för handtvätt. De har vattenrening och du slipper "samla upp allt sköljvatten", vilket verkar vara en grannlaga uppgift.
av umekille
Skölj med varmt såpvatten i bilen...
fixa så du har en vattendammsugare...
sug upp vattnet i bilen...skölj med vanligt vatten...
sug upp ,gör det några ggr.
om du tar loss mattan kan du skölja av några ggr sen dammsuga den torr.
Låt gärna en kupevärmare gå i bilen med en glepa på någon ruta
blåsandes mot golvet över natten.
Edit: du kan låta mattan vara kvar i bilen o skölja den på plats
med såpvatten i omgångar men se till att vattendammsuga ordentligt
Gjorde så på min 745 då värmekranen sprack.
av Nicolai
Tack för svaren! Det blev så att jag åkte ner till GDS-hallen vid OK-macken i förmiddags. Där spolade jag mattan och trampade ur den ett par gånger. Den har därefter legat i torkrummet i tvättstugan hela dagen. Det finns blå missfärgning kvar på undersidan så all glykol är nog inte borta, men den känns i alla fall hyfsat torr när man känner på den (vilket inte var fallet förut).
Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]

Hej Kan någon rekommendera en verkstadshand[…]