Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LennartChristianson
Jag försökte få lite hjälp under tråden om trimning, men där verkar det inte vara så många som skriver. Jag ställer därför samma fråga i den här tråden (och ber om ursäkt om jag är off topic).

Det finns många trådar om trimning (eller optimering, om ni vill). Hittar dock ingen som handlar om skillnad med och utan trimning på en D5 2012 (V70II, FWD, automat).
Har nu kört cirka 850 mil med bilen och tycker att den vaknar lite sent. Funderar därför på en trimning med polestar. Om man läser specifikationerna skiljer det inte så många hästkrafter eller så mycket vridmoment mellan original och trimmat. Enligt polestar är det många nöjda kunder som har optimerat D5-motorn, modell 2012, men de vill ju sälja så vad ska de säga. Är det någon som har provat och kan beskriva skillnaden.

Hälsningar

Lennart Chrisianson
av ymmot
Har själv funderat på detta. Tycker det skiljer för lite för mot vad det kostar 15hkr/30nm två tiondelar snabbare 0-100.
Har dock inte kört någon med det trimmet.
Kanske bättre och lätta bilen 100 kg o testa borde motsvara effektökningen som polestar ger..

Många gånger är ett chipstrim lite placebo effekt man tycker och tror att bilen går bättre. Skulle tex polestar ge 50-75hkr och 100nm då skulle man känna skillnaden mera markant.
Har kört en del bilar tidigare med div chipstrim, En del har man haft svårt med att känna skillnaden på andra mera men då har det ofta handlat om ett mer genomgripande ändring av mer än chippet i databoxen.

Så i mitt tycke är det för dyrt för det lilla det ger.
av Gilbert
Den stora skillnaden märks vid omkörningar 80 - 120 då svarar en optimerad D5 betydligt bättre och om man kör mycket med släp. Siffror är inte allt, men visst hade det varit bra med tidsredovisning tex 80 - 140 (orginal mot optimerad) som BSR har på sin sida. Min bil, XC70 D5 AWD man -10, går fantatiskt gott med Polestar, men någon räser blev det inte...
av LennartChristianson
Tack för synpunkter. Om jag minns rätt är det samma motor i D5 2012 som D5 2010, vilket alltså innebär att jag skulle få lite häftigare omkörningsegenskaper. Och det är alltid bra och roligt. Jag tvekar dock fortfarande, eftersom mitt "problem" är att motorn inte svarar snabbt nog vid gaspådrag. Det beror förmodligen mest på växellådan och att jag inte kör i sportläget.

/Lennart Christianson
av ymmot
D5 2010 205hkr 420nm original
D5 2012 215hkr 440nm original

Samma motor men lite starkare original i version 2012!
av LennartChristianson
Tack, Ymmot.

Då är alltså motorn redan lite roligare på 2012 års modell. Känns ännu mindre aktuellt med optimering. Åtminstone så länge det kostar 8 900 kr.

/Lennart
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]