Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mage
Har en V70 D3 Momentum 2012 sedan april.
Har några små funderingar som jag hoppas nån har koll på..

1. Går inte trip mätaren längre än till 999 km? Efter det börjar den ju om från 0. Eftersom bilen är hyfsat ny och jag är nyfiken brukar jag kontrollräkna förbrukningen för nån tank då och då. Använder då tripmätaren men kör ju med lätthet mer än 1000 km per tank.... Dessutom har Volvo tryckt in 2 stycken tripmätare i bilen men båda har samma problem.

2. Volvo ska ju vara en rymlig bil. Är det bara jag som känns som jag sitter för högt i förarsätet? Är 186 cm och har kanske lite lång rygg men.. Borde det inte gå att sänka sätet mer? Vanligt mekaniskt säte(halvskinn) kanske ska tilläggas. Trots detta sitter man ju fantastiskt skönt i dessa bilar.

3. Nu när hösten kommit stör jag mig som f-n på att mätarna(hastighet, varv osv.) reflekteras i framrutan vid mörkerkörning. Reflektionerna hamnar förvisso högt upp på framrutan men i och med att jag sitter lite högt(#2 ovan) är det ruskigt störande. Det hjälper lite att dra ner belysningen på minimum men försvinner aldrig helt. Kanske beror det just på att jag sitter för högt att jag ens ser dem. Borde inte vara möjligt hur som helst tycker jag.

Är en tjänstebil så att byta bil är inte aktuellt än på länge så det behöver inte påpekas :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Trippmätaren som finns i MyCAR Färdstatistik går längre än till 1000 km innan den rullar runt. Annars har du rätt, de andra rullar runt efter 1000 km.

Själv ser jag inte några störande reflexer av mätarna i min ruta. Nu är det XC70, men det ska väl inte spela någon roll bakom ratten just.
av Enzo
Förstår inte riktigt problemet med att trippmätaren slår om till 0, en viss huvudräkning ska man väl ändå klara av (typ visad siffra + 1000 km), eller?
av Mage
Visste att jag skulle få det svaret och viss huvudräkning klarar till och med jag...
Om man vänder på det jag förstår inte riktigt varför de inte kunde sätta in en siffra till i tripmätaren. Knappast märkbart dyrare, inte tyngre, platsen finns i displayen, tar nog inte mer ström, ingen mer bränsleförbrukning osv... :wink:
Körde till tyskland i våras och tänkte då kolla hur lång den resan blev t.o.r. med en av tripmätarna. Blev jobbigt att hålla reda på hur många gånger den slagit runt faktiskt. :roll: Visst kunde skrivit upp mätarställningen om jag haft en penna och hållit reda på papperet i 4 veckor......

Reflexerna i rutan måste bero på att jag hamnat i nåt ogynnsamt läge med stolen... Bara gilla läget helt enkelt.
av Moody
En helt klart relevant synpunkt angående trippmätarna tycker jag också. Är nog en kvarleva från tiden då över 100 mil på en tank var en utopi.
Användarvisningsbild
av MartinS
Moody skrev:En helt klart relevant synpunkt angående trippmätarna tycker jag också. Är nog en kvarleva från tiden då över 100 mil på en tank var en utopi.
Ni har ju köpt fel motor, jag har inga problem med att trippmätaren slår över på en tank ;-)

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Som mage säger, Kör man en sväng till Italien så blir det ju lätt en 500-600 mil och det vore ju kul om man kunnat läsa av det på den ena trippmätaren, det finns ju två.
av mangeV70
Ett alternativ skulle ju kunna vara som VW har. Där finns det två färddatorer. En nollställs när bilen stått still i två timmar tror jag det var och den andra måste man nollställa själv. Då får man ju data på dagstrippen och vill man veta sammanlagt är det bara att titta på färddator nr 2.

Detta fanns redan på min passat -98 och jag tyckte det var helt suveränt.

/Mange
av Mage
Det hade faktiskt varit en(av få) saker som Volvo kunde lära av VW.
Har också erfarenhet av passater och den färddatorn är riktigt bra.

Trippen står förresten på 100 km + ett varv då jag kört 1100 km på senaste tanken.
Lampan tändes dock nu så det blir nog inget fler varv innan tankning :wink:

I övrigt tenderar jag att hålla med Martin :D

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]