Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av inquam
Hej

Köpte nyligen en S80 -99.
Märkte när bilen stod parkerad att det luktade en del bensin. Märkte sedan på uppfarten en "pöl" under bilen som luktade bensin. Efter lite spanande verkar det som att det kommer från tankregionen på vänster sida. Nästan så jag skulle tro att det kommer ifrån ovansida av tanken, rinner ner längs sidan och sedan droppar ner på marken. Låter detta bekant och vad brukar det vara? Tanken i sig? Någon slang? Var sitter bränslefiltret på denna modell?
Kan försöka kompletera med bilder senare.

Tackar på förhand!
av inquam
Höger om man står bakom eller framför bilen?... Har sett diskussioner här tidigare där folk inte riktigt kommit överens om vad höger betyder :)
av inquam
Ok, skall kolla, men det ser ut som att läckan är på förarsidan då det är på den sidan av tanken som det är våtast. Är det ett litet hål i filtret gissar jag dock att det kan skjuta iväg en bit. Men finns det något på passagerarsidan som kan vara orsak annars? Är det vanligt att tanken i sig rostar sönder eller liknande? För det är inte plasttank på S80 va?
Hörde något om ett gäng slangar som skall gå ovanför tanken som man skall kunna komma åt via någon inspektionslucka som kanske hade torkat och spruckit.
av joakim__
Tanken är i plast sedsn finns det två tankarmaturer på ovansidsn som man kommer åt under baksätet genom två luckor
av inquam
Jag rengjorde och hade igång bilen ett tag men såg inget synligt läckage. Jag tankade fullt när jag "upptäckte" läckaget och nu är det väll ungefär halv tank kvar. Lutar det åt läckage ifrån själv armaturen? Skulel stämma bra överens med var på sidan av tanken det sedan droppar ner.
Är armaturen skruvad fast med någon tätring eller hur funkar det? Aldrig behövt pilla på en tank förut.
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]