I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av LennartChristianson
#685971
Det finns många trådar om trimning (eller optimering, om ni vill). Hittar dock ingen som handlar om skillnad med och utan trimning på en D5 2012 (V70II, FWD, automat).
Har nu kört cirka 850 mil med bilen och tycker att den vaknar lite sent. Funderar därför på en trimning med polestar. Om man läser specifikationerna skiljer det inte så många hästkrafter eller så mycket vridmoment mellan original och trimmat. Enligt polestar är det många nöjda kunder som har optimerat D5-motorn, modell 2012, men de vill ju sälja så vad ska de säga. Är det någon som har provat och kan beskriva skillnaden.

Hälsningar

Lennart Chrisianson
av petherf
#688944
Nu har jag inte samma bil som dej, men jag märker ingen skillnad alls!
Så jag vet inte enns om den är optimerad, fast jag har betalt 9000 kr för det
Jag köpte begagnad xc60-11 som gått 3000 mil.
Och fick paket pris på dragkrok, vinterdäck och polestar efekt optimering.
Jag körde ca 1 månad innan besök på verkstan och fastsättning av drag krok( som det för övrigt fattades grejor till, täckplåt mm) och optimeringen. Fick för övrigt inga papper el dyl på gjorda jobb.
Man ska väl ha ett intyg för att kunna om regga bilen men det fick jag inte.
av raggar68
#691687
Hej,

jag har en D5 AWD från 2012 som jag lät RICA ta hand om och det blev en helt annan bil. Allt är mycket bättre, vridet, toppeffekten och nästan roligt
varvvillig för att vara en diesel, tom växellådan känns annorlunda. På RICA påstår dom att jag får 245hk och 500Nm, dvs ungefär det samma som på BSR och alltså lite mer än Polestar, jag tror dom för den går kanon. Medlemmar här får 20% på mjukvaran och betalar fullt (1000:-) för isoftloadern summa drygt 8100, klart prisvärt för jag fick en helt ny bil. Nu är det ju inte Polestar så garantin går ju om det upptäcks vid problem. Mjukvaran är 2.0 säker påstår man och jag hade inga problem i veckan när jag fick en fullständig can buss uppgradering (all mjukvara i bilen). Går kanske något billigare än original men ofta trycker man på för att det är så kul och då går det ju mer så klart. En bra grej med RICA är att alla lägre steg ingår och för min del innebär det ett E-power program som skall spara 10%, kan vara bra att ha till vinterkörningen, ger 230hk och 470Nm. Kan varmt rekommendera RICA.


/Roger
av basberoende
#692052
Jag har Ricas programvara i min D5 awd med fast en -07. Enligt pappert ska det vara 245 hk och 480 nm i bilen nu och det märks stor skillnad. Hade sports tune i den med ett tag, men tkr att den går bättre med detta programet i då den blir mer dragvillig hela registert. Rekomenderas starkt.
Användarvisningsbild
av Vojje
#692061
LennartChristianson skrev:Tack för din info. Det verkar som att jag bör vara försiktig med att lägga pengar på optimering.
Hälsningar
Lennart Christianson
Bra ide´, om du vill att transmissionen ska hålla. Om Gud hade velat att Volvo skulle flyga hade Jacoby försett den med vingar.
av LennartChristianson
#692096
Vojje skrev:
Bra ide´, om du vill att transmissionen ska hålla. Om Gud hade velat att Volvo skulle flyga hade Jacoby försett den med vingar.
Nu hade jag ju inte tänkt flyga :lol: Jag tror i stället att Volvo inte utnyttjar möjligheten som Polestar ger just för att tjäna pengar, genom att sådana som jag köper till något som borde ingå från början. Och skillnaden mellan Polestar och de andra är inte så vansinnigt stor, som det verkar på siffrorna. Det är kanske så att specialisterna på trimning är lite bättre än Polestar, som bara "optimerar".

/Lennart
B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]