Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Exelon
#49267
Har bytt motor i ett 77à till en b23e för ett antal år sen.
Men nu helt plötsligt så började den hacka nån gån under färd. sen har det blivit värre så nu kommer man inte från gården engång.
Den går fint på tomgång och du kan varva den utan att den börjar hacka men så fort man ska köra så lägger den av.
Har bytt fördelare tittat igenom elsystemet till soppa pumparna och även bytt huvudpumpen. har även kollat så varvtalsgivaren på fördelaren fungerar.
Så nu kommer jag inte något mer som kan vara fel.
Om någon som vet vad det är för fel skulle jag bli glad.

Mattias
av Perra N
#49287
Det låter som hallgivaren i fördelaren.
av Exelon
#49312
Jo jag byte hela fördelaren inklusive hallgivaren.
Satt och fundera om det kunde vara att det var något tjall med vakuum till insprutaren någon slang eller spjället som sitter längst ner där luften ska in.
av Rådlös
#49326
B23e? Har du luftmassemätare på motorn. Om den är dålig kan motorn börja hacka och rycka.
av Perra N
#49359
Inte luftmassemätare på en B23E. Kolla efter läckor på insugningsgummit mellan insug och luftmängdmätaren.
av Rådlös
#49377
Till Perra N:
Jag skrev Luftmassemätare och du skriver Luftmängdmätare. Med mitt svar avser vi förmodligen samma sak.
Under senhösten hade jag fel på min Luftmängdmätare, 245 -92. Då uppförde sig bilen ungefär som Exelon beskriver. Den gick hackigt och ryckigt. Väldigt otrevligt vid färd på större väg. Och någon gång krånglade den redan i starten.
Verkstadsbesök och byte, originaldel, ca 2000 kr. Bilen går som på nytt.
av Exelon
#49397
Motorn är en b23e 81-84 med mekansik insprutare.
Ja jag ska titta runt luftmängdsmätaren/insugsgummit.
Kanske man ska ta ur luftmängdsmätaren och kolla om den kärvar eller dylikt.

Mattias
av Perra N
#49565
Rådlös skrev:Till Perra N:
Jag skrev Luftmassemätare och du skriver Luftmängdmätare. Med mitt svar avser vi förmodligen samma sak.
Under senhösten hade jag fel på min Luftmängdmätare, 245 -92. Då uppförde sig bilen ungefär som Exelon beskriver. Den gick hackigt och ryckigt. Väldigt otrevligt vid färd på större väg. Och någon gång krånglade den redan i starten.
Verkstadsbesök och byte, originaldel, ca 2000 kr. Bilen går som på nytt.
Luftmängdmätare (mäter luftmängd) är på de gamla maskinerna innan de fick elektronisk motorstyrning (motronic). Luftmassemätare kom i privip när lambdareglering och den mäter luftens massa.
av 240R
#79288
du kan också pröva spraya start gas vid insprutarna och insuget ändrar den varv då är de förmodligen otäta o-ringar eller insugs packningen
MartinS V60 D4 R-Design

Sedan är det ju faktiskt lite skoj att meka s[…]

Det här är en helt annan värld &aum[…]

Har kört 200 000 mil med sin Tesla Rekordbil[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-)