Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av soetNicke
Tjenare :D

Jag har en volvo 264 som jag har bytt skivor, klossar å huvudbroms cylinder på.
Men den vägrar ge tryck med bilen igång, men direkt den är avslagen så ger den tryck!
Med bilen igång får man pumpa 3-4 gånger innan den trycker emot.. de lär inte besiktningsmännen godkänna :twisted:
Något snabbt å bra svar ? // Niklas
av Perra N
Det låter som om du har lite luft kvar i systemet. Du har luftat efter huvudcylinderbytet antar jag? Börja vid h-cylindern och fortsätt runt om bilen med luftningen så kommer bubblan ut efter ett par varv.
av soetNicke
Perra N skrev:Det låter som om du har lite luft kvar i systemet. Du har luftat efter huvudcylinderbytet antar jag? Börja vid h-cylindern och fortsätt runt om bilen med luftningen så kommer bubblan ut efter ett par varv.

Självklart har jag luftat :) Okej, men lufta vid huvudcylindern, erhm ? Vars sitter den nippeln ?
av Perra N
Du sätter en snäll kompis i bilen och ber honom pumpa tryck, sen släpper du en rörnippel i taget. Sen gör du likadant runt om.
av soetNicke
Perra N skrev:Du sätter en snäll kompis i bilen och ber honom pumpa tryck, sen släpper du en rörnippel i taget. Sen gör du likadant runt om.

Japp, men de blir typ 8:e gången vi luftar nu när vi käkat ska vi gå ut å försöka, man orkar väll runt 5-10 gånger innan man vill gå å sova :P huhu Tack // Nicke
av soetNicke
De verkar inte fungera och lufta fler gånger märker jag nu, den tappar trycket med startad motor som sisst :/
av Arne
Har du börjat lufta vid höger bak och fortsätt sen runt vänster bak osv.
av soetNicke
Arne skrev:Har du börjat lufta vid höger bak och fortsätt sen runt vänster bak osv.
Japp har testat både den varianten, och en annan som står i manualen!
Användarvisningsbild
av vetten
Hej har du kollat så att det inte är packningarna i huvudbromscylindern som är otäta, med motorn avstängd så har du ingen servoverkan men med startad motor så får du ju hjälp av servon :shock: för du har väl inte ABS-bromsar på en så gammal bil för isåfall kan såna fel uppstå. Ett litet tips om man byter klossar på en bil med lite slitna skivor är att först se till att dom slitvallar som blir i ytterkant och innerkant på skivan är borta, den yttre brukar vara lätt att ta bort med lite försiktigt slipande men en vinkelslip samtidigt som man roterar skivan, den innre däremot är svåtare så ett tips där är att skära av lite snett på den innre kanten på klossen så att den ligger åt mot skivan ordentligt tills den har slitit in sej :)

vetten
Användarvisningsbild
av vetten
Hej igen, såg att jag fuskat när jag läste din fråga :oops: eftersom du ju tydligen bytt både skivor klossar och huvudbromscylinder, en tanke som slog mej och som jag själv råkat ut för på en 240 som påminner lite om ditt problem är att det kan vara någon rörskarv (koppling) som är otät och att det därifrån kommer in luft eller läcker ur lite bromsvätska, kommer inte ihåg hur behållaren för bromsoljan ser ut men om det är en sån av plast med nivåmärke för max bromsolja så får den inte gå över det märket eftersom ev. luft som lyckas ta sej upp bakvägen måste kunna ta vägen nån stans, Lycka till

vetten
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]