Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ed
#684650
Sambons V40 från 2001 har nu precis slagit om på 17.000 mil.

Service med andra ord. Enligt bilia är det även dags för en underhålls-service vilket omfattar byte av tändstift.

Detta går på 4200 kr.

Nice-price varianten med färre kontrollpunkter på 3400 kr.

Är detta rimliga summor att betala?

Räcker det med nice-price varianten?

Summorna ovan inkluderar tändstiftsbytet.

Eller ska jag be lokal icke-Bilia verkstad göra allt? Är väl knappast några svåra grejer. Vanlig service typ + byta tändstift borde vilken normalbegåvad mek kunna göra till ett bättre pris. Eller?
Användarvisningsbild
av MechaniX
#684662
Kolla runt lite, borde gå att få det gjort billigare.. Eller kanske göra jobbet själv?
av benka1
#684749
Men hallo gör det själv-ingen bryr sig ändå om service stämplar,jäkla mjölkkosseri anser jag att verkstäder ska ha4-5000:-
byta olja+filter o sen titta över bilen-det kan min gammelfarmopr göra gratis :P
Seriöst så tycker jag man kan göra det själv om man inte har tummen mitt i handen-tjänar tusentalskroner alltså.
Enda jag tycker är viktigt är=stämpel på kamremsbyte o nån form av klisterlapp som intygar den servicen(datum,mil mm)
Det du behöver för att byta stift är=torxnyckel(plastkåpan)spärrnyckel oförlängningskaft+16mm tändstifthylsa o det viktigaste tändstiften,typ volvo orginal!
Ska byta kamremsats på lillbrorsans v70,samma typ som v40,totalkostnad ca 3000:-
tack för mig/benka
av rudarmy
#684778
bilar över 10år tycker iaf jag att en kan sköta servicen själv skriv i boken vad du gjort och datum.
har du budgeterat 4000 så lägg resten på nya däck el bromsskivor å belägg..
bromsok å bromsrör bör väl vara dax å kolla över åxå antar jag!

mvh bengt
Dieselvärmare brunnit

Hej! I februari brann dieselvärmaren i min xc[…]

Abs lampan lyser...

kollat kablage. Plus det kanske inte är givar[…]

Ja de vill man tro. Antigen har jag en gammal mju[…]

Som jag skrev i första inlägget så[…]