Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abel1
min v70 2.4t -01 startar inte idag. gick fint igår och nu idag startar den inte.
motorn startar ca 1 sekund sen dör igen.
har kollat tändstiften och dom ser ok ut och den verkar ju få bensin.
är de någon som har tips vad de kan vara?

mvh Anders
av abel1
nej har inte provat reservnyckeln för den är trasig. men om de är fel på nyckeln så borde den väll inte starta alls?
om jag kollar felkoder via readknappen/dimljusknappen så får jag dessa koder.
ECM DTC SET
CEM DTC SET
CCM DTC SET
REM DTC SET

mvh Anders
Användarvisningsbild
av hollan
nr 1 är där soppa i tanken? och då menar jag inte att du har tankat för en hundralapp utan minst halvtank om inte tanka upp innan du börjar leta andra fel
kolla bränsletrycket känns som pumpen inte går
har du inte tillgång till bränsletrycksmätare så tryck in "ventilen" på fuelralen och där skall komma en ordentlig dusch med bränsle gör det inte det så är det pump eller relä eller säkring till bränslepumpen
om det kommer en dusch så kolla felkoder med ett riktigt diagnosverktyg inget billigt skit för dom tar inte alla felkoder!
av abel1
ja de är bensin i men är ju mindre än halv tank men inte på reserven än.
ska prova o fylla i mer då.
hör att bensin pumpen startar när jag vrider på tändningen. och har testat ventilen och de kommer en bensin sprut.

mvh Anders
av MicroMek
Hmm.... hade precis det felen på en V70, 99: Det var den gången startspärren som löste ut då och då: Startmotorn gick, den tände någon sekund och dog sedan bara. Jag lade då av batteriets minuspol under 5 minuter och sedan funkade det att starta som vanligt igen. Efter att det hänt några gånger, så tog jag bort kåpan runt tändlåset och drog lite i kabelhärvorna.... efter det hände det inte mer! Det har även hänt EN gång på min nuvarande bil (XC70, 05) lade även då av batteriet 5 minuter.
av abel1
ok ska testa det. men har ju hört att man inte ska bryta strömmen på batteriet för då kan databoxen bli konstig men vet inte om de stämmer.

mvh Anders
Knutkors Volvo 940 automat.

Hej på er. Jag klurar på en grej. Vet[…]

Den sitter i förgasaren, ungefär vid gas[…]

Bromsar ligger på

Det kan vara så att det är rost på[…]

remspännare volvo 850

Kan det vara en grej som håller spännar[…]