Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ravestream
Härom morgonen märkte jag att det börjar bli lite kyligare ute, tyckte det tog en himla tid innan det kom någon värme i bilen, och även när det kom var det inte värst varmt.

Hur lång tid bör det ta innan den kommer upp i "rätt" temperatur & vad är rätt temperatur ?
Det var 13 grader i luften & efter lite mer än 1 mil så var tempen bara 47 grader, känns lågt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har du värmaren på ? funkar den.

Om inte, hur kör du ?:-/ Fis-kör jag kan jag köra över en mil innan det kommer någon värme, kör man däremot en maxxad fullgas-acc ut på motorvägen så kommer värmen i princip på direkten.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har du värmaren på Auto eller Off?
Står den på Off dröjer det länge länge..
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Brukar väl ta ca 10km blandad körning innan motorn kommer upp i 85-90 grader. Vid 13 grader ute borde värmen komma efter ett par km, man hör att kupéfläkten går på högre varv.

/Kalle
Användarvisningsbild
av Bosse9988
Kom tempen överhuvudtaget upp i 90 någon gång eller du parkerade efter en mil? Vad brukar mätaren visa?
av ravestream
Jag har testat lite efter, Och även när jag fick höra det insett att jag hört det innan, en diesel är ju mer energieffektiv o avgör inte samma värma likadant.
Misstänker dock att min app till OBDII läser knepigt, för jag körde en hel del idag, samt lät den stå på länge och passerade aldrig 60 grader, kanske är någon annan mätare den går på i motor elelr dyl.

får det hyfsat varm, men är nog bortskämd md hur fort man fick igång värmen i en bensinturbo.
det stör mig lite måste jag säga att det inte finns någon vanlig mätare för det i bilen. kan ju vara bra att veta arbetstemp på bilen.
Användarvisningsbild
av Variosboy
En OBD2-adapter med blåtand är ett av alla sätt. Då kan du få upp info i mobilen eller vissa gps:er.
Säljs på teknikmagasinet för tre hundra om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ravestream skrev:Jag har testat lite efter, Och även när jag fick höra det insett att jag hört det innan, en diesel är ju mer energieffektiv o avgör inte samma värma likadant.
Misstänker dock att min app till OBDII läser knepigt, för jag körde en hel del idag, samt lät den stå på länge och passerade aldrig 60 grader, kanske är någon annan mätare den går på i motor elelr dyl.

får det hyfsat varm, men är nog bortskämd md hur fort man fick igång värmen i en bensinturbo.
det stör mig lite måste jag säga att det inte finns någon vanlig mätare för det i bilen. kan ju vara bra att veta arbetstemp på bilen.
Njae... det där är ett bilförsäljarskröna. Det har inte mycket att göra med effektiviteten.

På din bensinare fanns ett gasspäll som gör att extremt lite luft passerar genom motorn på tomgång och låglast så all värme stannar i motorn.

På din diesel finns inget gassjäll utan luften pumpar igenom motorn i maxflöde även om du står på tomgång, så du blåser ju ut all värme som förbränningen skapar rätt ut i avgasröret. Därav blir det bara 60 grader,

Som jag skrev innan, drar du en fullgasrepa så är det ingen skillnad på bensinaren och dieseln då du har gasspjället helt öppet på bensinaren också vid fullgas. Då kommer även dieseln upp i temp på nollltid.

Men kör du lungt en stund så blåser värmen ut igen och tempen rasar,
av Lacke
Jag har denna vecka äntligen fått min termostat utbytt!!! (V70II 2,4D -10)
Men det var inte helt lätt att övertyga verkstaden om "problemet" att bilen aldrig kom upp i arbetstemperatur, som ligger runt 90gr...
Men efter att vi varit ute och provkört en annan 2,4D och haft min OBD2-adapter så blev bytet av till slut,
det visade sig att en bit lossnat av termostaten så att vattnet kunde passera igenom.
Min bil kom ju ALDRIG upp i 90gr som den alltid gjort förut, och var den på väg upp någon gång sjönk den direkt när belastningen avtog.

Ok tack för svar. Satte dit en Beg från[…]

Har försökt hitta mer info om detta. Mul[…]

Sänka volvo 740 40mm?

Så länge du inte har några vä[…]

Volvo 760 mätarhus

Hej, belysning i mätarhus samt vid fläkt[…]