Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tryckröret
Hejsan! Har en 940 LTT -96 som gått 22.*** mil

Har märkt att den börjar ''ticka'' när man kommit upp i arbetstemp och börjat använda turbon..

Man hör att de börjar ticka vid 2-2,5 tusen varv. då Turbon börjar jobba..

Den tickar alltså ej när den är kall utan enbart när man fått upp tempen i motorn!

Tacksam för svar!!
av kbm021
Det är mekaniska ventillyftare på dom och om det är ventilerna så borde det knacka lika mycket eller mer när den är kall också. Ventilspelet är ju större på en kall än på en varm motor. Så bör ju inte vara det kan jag tycka. Rätta mig gärna om´jag har fel ;P
När axiallagren är lite slitna då kan man höra ett lätt knack på tomgång som kommer och går.
Men volvo FK/FT motorer överlag brukar ticka lite, speciellt när dom gått en bit. Hmm
av Tryckröret
Jag är inte så värst kunnig när de gäller motorer. Men de bör inte skada allt för mycket eller?

De kan inte vara spridarna som tickar/knackar lite?
av kbm021
Tryckröret skrev:Jag är inte så värst kunnig när de gäller motorer. Men de bör inte skada allt för mycket eller?

De kan inte vara spridarna som tickar/knackar lite?
Hitta ett klipp så du har något att jämföra ljudet med. Hans ljud kommer vid 2-2500. Det där är antingen ram eller vevlager som alla skrivit.
Lägg gärna in ett klipp annars så får du förmodligen mycket mer hjälp. :)
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..