NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av löparn
Hej hej,

Jag har en V50 2.0D från 2006 och funderar lite kring hur man effektivast ljudisolerar bilen. Det är främst vägbuller som jag gärna skulle vilja få bukt på.
Nya däck är på ingående och jag hoppas detta kan hjälpa. Men vad man kan göra ytterligare?

Funderar lite på att lägga någon typ av dämpmatta mellan kaross och plastinsatsen i hjulhusen. Har aldrig tagit loss platsinsatsen så jag är lite osäker om det finns plats det finns för eventuell ljudisolering.
1) Någon som har egna erfarenheter av ljudisolera V50?
2) Tror ni det finns plats för någon typ av isolering mellan kaross och hjulhusets plastinsats?
3) Tror ni att det är något att satsa på eller finns det bättre ställen att börja på i sin jakt på en tystare bil (både med tanke på hur mycket ljud som dämpas och hur stor arbetsinsats som krävs)!

Tack på förhand! :)
av getsome
Om du kan hitta en V50 på skroten med laminerade rutor (dom brukar vara märkta med en svingande hammare och texten securit) så hugg dom direkt, det är enorm skillnad på ljudnivån med dessa rutor och utan , jag har sådana i min V50 och jämför jag vägljudet i min och en annan V50 utan så är det väldigt stor skillnad (vi har likadana däck på bilarna också).
Användarvisningsbild
av marcus86
jag har laminerade Rutor på min V50 oxå, men tycker att det är högt vägljud iaf :( visst det hjälper väl till att sänka ljudet, men fortfarande högt ljud :(
av specos
Tester har gjort att försöka dämpa bullret i efterhand på olika märken/modeller. Resultatet är entydigt: Vill du ha en tystare bil så köp en sådan, det går inte att modifiera en befintlig...
av JohnB
Det som går göra är väl att åka de tystaste dubbfria vinterdäcken året runt och se till att man alltid har bra musik med sig. C30in är hemsk den med på grov asfalt liknande den på in och utfarten till sthlm. Däremot i Danmark på väg till Rødby hörde jag motorn i 130 för första gången. Man kanske borde emigrera till pølseland :wink: .

/John
av CrossFireX
Tycker inte det är högt ljud i bilen. Beror ju iofs på vilket underlag man kör på, men oftast är det väldigt bra. Det finns plats mellan mellan kaross och plastinsatsen i hjulhusen.
av jumu01
Problemet är vårat land och att dom envisas om att belägga vägarna med den grova asfalten, har kör småbilar utomlands där asfalten är av annan beskaffenhet, dessa småbilar har haft lågt ljud till kupen och man har kunnat föra ett normalt samtal utan höjda röster i farter runt 120 km/h.
av dissonans
Det är rejäl skillnad på tidiga och senare V50s, både i avseende detaljkvalitet och ljudnivå. Jag var spekulant på splirrans ny V50 när den kom, men blev missnöjd med kvalitet och ljudnivå. I våras testkörde jag ett antal 2010or och blev otroligt överraskad över hur mycket bättre de var. Så utvecklingen gick faktiskt framåt :)
av MatsO
Och ändå får en 2010 stryk av en -00 V40 i ljudnivå ...
Skiljde 1-2 db i de mätningar vi gjorde. Förvisso inte det bästa instrumentet och inte heller den mest exakta mätmetoden men skillnad vart det. Mätte en V50. en V40 och en A4.
Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]