Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av T-rex
Någon som vet om polisen i Sverige har samma system i som i England med kameror i bilarna som "känner" av om en bil kör oskattat eller oförsäkrat, tänkte bara iom att man tagit bort skattelappen på bilarna så måste det ju vara jätte svårt för dom att se. Bara en stilla fundering.
Användarvisningsbild
av taxi
Det ryktas att kamera är på väg, ja. Och om/när detta kommer så läser den reg-numret och "ser" på så sätt om bilen t ex är oskattad.
av 2444ever
Är ju inte riktigt det TS menar, hoppas ok ändå.
Angående laserpistol för hastighet. Har fått för mig att de som används i Sverige måste vara i princip riktade rakt fram mot bilens körriktning (med viss avvikelse givetvis). Tror några hastighetskameror t.ex. setts som ogiltiga p.g.a. att de stod för långt från vägbanan. Har sett i några "polisserier" från USA där de sitter i bilen ganska långt från vägbanan och siktar med laserpistol.
Har de en annan typ av laserpistol i USA, eller helt enkelt slappare regler om användande.
Om annan typ, är det något som kommer till Sverige?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Tror det är ANPR som TS menar. Det är en teknik som läser av registreringsskylten och jämför mot trafikregistret för att hitta bilar som är avställda, oskattade, stulna, obesiktade eller vad det nu kan vara. Används rätt friskt i England och Svenska polisen har tittat närmare på saken. Kan byggas in i vanliga hastighetskameror men finns även som mobila enheter.
av T-rex
Marlboroman skrev:Tror det är ANPR som TS menar. Det är en teknik som läser av registreringsskylten och jämför mot trafikregistret för att hitta bilar som är avställda, oskattade, stulna, obesiktade eller vad det nu kan vara. Används rätt friskt i England och Svenska polisen har tittat närmare på saken. Kan byggas in i vanliga hastighetskameror men finns även som mobila enheter.
Stämmer helt korrekt, det är den jag menar :D

Ett alternativ till att gissa kan ju vara att bes&[…]

installera dragkrok

Om jag hade velat byta på min 2012:a, som al[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Oookeeeeej!! Här har vi en för historieb[…]

Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Brukar vara något lager när det är[…]