Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 740racer
Hej

När jag vrider på tändningen till läge 3 så bara klickar det i startmotorn eller solenioden. Motor och betteri lampan i instumenten slocknar nästan så spänningen över batteriet sjunker ganska rejält som det ska. hjar provat knacka på solenoiden och den har startat ibland men om det beror på det vet man ju inte. Jag undrar då också över kabelanslutningarna hur dom ska sitta. jag har en kabel från batteriet, en annan ganska tjock oockså som sitter på samma pool och en tunn på ett liten stift, denna lilla kabeln kan även sitta på ett bredvid. Jag förstår det som två ström kablar och en signal men ingen jord?? Jag har för mig att man inte brukar ha jordkabel på startmotorer utan dom jordan genom höljet men jag kan ju naturligtvis ha fel.

Bild

B230E med den större klumpigare startmotorn, provade med en annan till 740 som är lite smala men det blev samma resultat som med den gamle
av rid54
Hej.

Låter som ett seriöst spänningsfall. Batterianslutningar, jordningspunkter för motor och batteri bör kontrolleras. Även spänningen över batteriet (alltså själva polerna, inte på polskorna) kan kontrolleras vid startförsök. Om spänningen över själva batteriet sjunker drastiskt är kanske batteriet slut...

Mvh
/RID
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..