...

Moderator: Moderatorer

Ur SvD Opinon:
"Vid obevakade cykelöverfarter bör trafikreglerna ändras så att förare får väjningsplikt mot cyklister. Det skulle öka framkomlighet och säkerhet för den cyklande, skriver regeringens cyklingsutredare Kent Johansson som har flera förslag på hur cykeln ska få en tydligare plats i trafiken."
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/bi ... 469236.svd

Kanske är ny "Zebralag" pågång för cyklister? Tanken är att det ska minska olyckorna. Man får väl snart acceptera att det blir förbjudet att köra bil och köpa en bättre cykel... :mrgreen:

Vad tycker ni: Ska bilister bli tvungna att väja för cyklister?
Det är ju illa nog med gångtrafikanter som inte ser sig för och som inte bär reflex när det är mörkt. Nu skall man ta hänsyn till cyklister utan reflex, lyse och med lurar i öronen och som kommer ännu fortare. Vid välplanerade cykelkorsningar så kanske det funkar men i vanlig stadsmilö känns detta livsfarligt. Mest för cyklisterna.
Det borde faktiskt bli lag på trafikförsäkring på cyklar. Vem betalar egentligen när någon av dessa dödslängtande individer mosar framhjulet in i någons bil? Cyklister tror ju dessutom redan att Zebralagen gäller även dem så det är illa nog redan.

/John
Sånt här irriterar mig riktigt bra, vissa beslutsfattare verkar inte riktigt verklighetsförankrade. Det är väl bara att ge sig ut i trafiken, efter några månaders erfarenhet kan de tänka genom alla situationer och fundera på vad som hänt om cyklister dessutom haft ökade rättigheter (eller bilister ökade skyldigheter) - jag får panik vid bara tanken.

Själv cyklar jag ibland, kör bil ibland, i stadstrafik. Självklart irriterar jag mig på bilister när jag cyklar och på cyklister när jag kör, men till att ändra lagarna är det rätt långt. Till att börja med kunde dom ju lägga lite resurser på att bötfälla de bilister som inte uppmärksammar cykelbanor, t.ex. vid höger/vänstersväng, etc. Likaväl cyklister som cyklar rakt ut på övergångsställen, cyklar på gågator, utan lyse när det är mörkt, etc. etc. Detta skulle minska en hel del olyckor.
En liten justering hade jag gärna sett dock, om man står med cykeln vid ett övergångsställe borde det räcka att stå still med en fot i backen, känns lite onödigt att behöva hoppa av cykeln.

Om det nu är problem med cyklar i trafiken så anser jag att första steget borde vara att se till att nuvarande förordningar efterföljs.
Återigen är det ju för att det fullständigt saknas sunt förnuft hos många, som sådana här lagar ska behövas!

Fullständigt vansinnigt lagförslag enligt mig!
Anledningen till just detta lagförslag, är ju att det över huvud taget inte går att få ordning på många cyklisters usla trafikbeteende,
och det vet dom styrande! Därför är det lättare att legalisera deras lagbrott, så är det problemet av världen för politikerna och
polisen! Övertygad om att så är fallet!
Fartdåre skrev:Helkroppshjälm till cyklister i framtiden?
Ja, och en cykelskatt på kanske 3000:-/år så att vi kan finansiera sjukvård och ombyggnad av cykelbanor och dito överfarter.
Camel skrev:Ur SvD Opinon:
"Vid obevakade cykelöverfarter bör trafikreglerna ändras så att förare får väjningsplikt mot cyklister. Det skulle öka framkomlighet och säkerhet för den cyklande, skriver regeringens cyklingsutredare Kent Johansson som har flera förslag på hur cykeln ska få en tydligare plats i trafiken."
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/bi ... 469236.svd

Kanske är ny "Zebralag" pågång för cyklister? Tanken är att det ska minska olyckorna. Man får väl snart acceptera att det blir förbjudet att köra bil och köpa en bättre cykel... :mrgreen:

Vad tycker ni: Ska bilister bli tvungna att väja för cyklister?
Hela idén liknar Stella Fares politik 98-02...

På den tiden körde jag en hel del i innerstan så jag var helt emot allt vad hon och hennes parti föreslog...

Efter att man har sugit lite på karamellen så dyker det här upp i min planet:
För att minska olyckorna så måste man i så fall bygga ordentliga cykelbanor.
Om man gör som man har gjort hitills så kommer det inte att minska, snarare öka då cykelbanorna går paralellt med parkerade bilar och körfälten på de större gatorna i innerstan. Då slipper man (bilister) folk som kastar sig från cykelbanan/filen till övergången/farten.

För att göra det någorlunda säkert borde man kanske införa cykelbanor på de mindre paralellgatorna till de större som tex paralellgator till Sveavägen, Hornsgatan, Odengatan, Götgatan, Folkungagatan o liknande.

Allt ska ju vara så grönt som möjligt nu tydligen och vissa politiker vill ha bort bilen helt eller delvist...
och idiot politikerna vill ha eskilstuan som pilot projekt för detta. Det räcker som sagt att fotgängare kliver rakt ut i gatan överallt utan se sig om det minsta. En bil är lika hård bli påkörd av även om man har rätten på sin sida........

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]

Byta fjädersäte på en V70 -06

Så länge dem sitter 180 grader frå[…]

Det var väl givet, de behöver ju miljard[…]