Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Matte940
Tjena!
Kommer inom en snar framtid att skaffa mej en 940 turbo (efter -95) och kommer försöka få ut cirka 200hk ur motorn och då lär ju kopplingen slira så jag kommer säkert bli tvungen att köpa den så kallade "712-plattan" har tittat runt på en del forum och vissa säger att det bara är att sätta dit och köra medans andra säger att svänghjulet kommer att gå sönder, min fråga är då om man vågar köra med 712-plattan och original svänghjul eller kommer ett växellådsras inte vara långt borta?
Tack på förhand
av 940turbo
Int helt hundra men har för mig man monterar 712 an med en stumt svänghjul från äldre bilar (m46) kan ha fel dock.. vet en del gjort så men vad för "innehåll" till koppling vet jag ej, tror det involverar svarvning..
av Matte940
940turbo skrev:Int helt hundra men har för mig man monterar 712 an med en stumt svänghjul från äldre bilar (m46) kan ha fel dock.. vet en del gjort så men vad för "innehåll" till koppling vet jag ej, tror det involverar svarvning..
Ok, du har ingen hur mycket original svänghjulet klarar och hur länge det brukar hålla?
av 940turbo
var har du läst original kopplingen skulle slira vid 200 hk ? mig veterligen finns turbo+ och då får man 190 hp och nån får rätta mig om har fel, men bör ju vara samma koppling...
av Matte940
Står lite överallt på olika forum, det väll så att den inte börjar slira direkt om kopplingen e ny, men man kan typ bara köra en bråkdel med den om man jämför med original effekten eller förstärkt tryckplatta.
Användarvisningsbild
av White
Tror att originalkopplingen håller fint för 200hk om man inte leker sönder den!
Allt handlar ju om handhavandet av bilen! Vill man "leka" ska man defenitivt skaffa hårdare tryckplatta, kör man "normalt" och mest
utnyttjar effekten vid omkörningar håller säkerligen en frisk koppling med original tryckplatta till 200hk.

Det går att ta död på kopplingen med en helt original B230F med 116hk med! :wink:
av kbm021
Jag har runt 200hk i min, och jag har sågott som en ny koppling på min, och den slirar ingenting. Den håller om man kör så som white förklara, dvs inte "leka sönder den". Men vardagskörning duger den fint till, även lite ställ i rondeller i blött underlag. :wink: Gått 800 mil nu ca
av duttowisch
Samma här.
Kring 200hk och ny koppling.
Jag har för mig att jag läst att den tåler ~330nm. Dvs laddar du mer än 1.0Bar så är du nog i farozonen.
Dock tycker jag att kopplingen är hårdare med den nya kopplingen. Sachs. Kan vara så att tryckplattan man fick till var lite hårdare än orginal. Allt för att inte få reklamationer.

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]