Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bizon
Hej, har plötsligt börjat få kraftiga vibrationer vid låga varv, fast inte toklåga utan ~2000 varv, och vid hög belastning t.ex. uppförsbacke.

Det har inte varit så tidigare utan detta har kommit plötsligt, det är därför jag är fundersam. Vibrationerna är inte det klassiska "du har för låg växel" -brummet utan påminner mer om hur det låter när man kör på en "rumble strip" på motorvägen. Ganska exakt så låter det i bilen. Där jag kunde köra på 4an måste jag nu växla till 3an....

Bilen är en 945 -95.

Några idéer??
Användarvisningsbild
av erikn
Kardanaxeln, antingen glapp i kardanknutar eller att någon har rostat fast så att den inte ledar. Skulle kunna vara stödlagret också. Jag har ett nytt stödlager till min som inte har blivit moterat. Har legat i flera månader. Jag har vibrationer framför allt på ettan med mycket folk/last i bilen, jag har iofs en automat. Värre om man gasar mycket.
jag har oxå varit med om att skruven till bakaxel stagen har skruvat ur sig själv och då vibrerar och slår i hela bilen, jag tog bort höger bakhjul och då såg man direkt om skruven var där eller inte + om den hade lossnat.
för mitt bakaxel stag hade lagt sig typ där kardan är ansluten till bakaxeln så gick inte att missa
av bizon
Lite återkoppling.... lämnade in bilen (meckar inte så mkt själv) och förklarade problemet. De upptäckte att turbon var lös och satt och vippade och orsakade vibrationerna. Efter det blev det bättre, men fortfarande inte helt bra, vibrationerna finns fortfarande där :-(
av bizon
Ännu mer återkoppling. Har nu bytt ett hjullager som var slut, samt upphängningen till kardanaxeln, som tydligen är en orsak till vibrationer. Samma status, kanske lite mindre vibrationer men det är fortfarande där... skumt.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]