Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av filip2
Tjena!
Har ett sävsjösläp som jag har monterat ny axel på. Och innan besiktningen så måste bromsarna bli rätt justerade.
Jag antar att man måste göra så att man justerar på bromsstaget tills åtminstone ett hjul tar och sedan justera backarna på det hjul som inte tar.
Sedan måste jag släppa lite på spänningen på bromsstaget så bromsarna inte ligger på, men nu kommer vi till problemet; när jag gör det så går det trögt att snurra hjulet, justerar jag tills det går lätt, ja då tar ju inte bromsarna nått när man kör.

Hittade det här när jag googlade lite, men där står det att det ska snurra lätt?
http://www.bromscenter.se/gismo/files/2 ... romsar.doc

Blir lite förvirrad av det här, för enkelt är det ju inte...

Tack på förhand
av mbc
Släpp staget så det inte drar nånting, sen justerar du backarna så att dom ligger på och släpper backarna tills det går lätt.
Sen justerar du staget precis så att det inte tar när påskjuten är ute.
Med andra ord börja med backarna
Användarvisningsbild
av Vojje
Precis så enkelt är det. Palla upp släpet så du får de båda sidorna att ta jämnt.
Använd handbromsen eller låt ngn trycka ihop draget.
Användarvisningsbild
av filip2
Tack jag förstår vad ni menar.
Men när jag justerar ner backarna kan jag då ignorera "schas" ljudet som man hör när man snurrar på hjulet?
Man tror ju då att det fortfarande ligger på lite om ni förstår vad jag menar...
av osla
gör absolut inget om det ligger på lite. jag brukar justera så det ligger på lite för det går ändå till sig. när du har justerat så brukar man få ta och rycka några gånger i p-bromsen för att centrera backarna, för om man bara justerar tills man känner att det ligger på lite så när du bromsat någon gång så måste man justera det igen för att backarna har blivit centrerade
Användarvisningsbild
av Vojje
Man får nog tänka sig att backarna justeras så att de ligger tight på trumman, annars blir det gärna problem med den s.k. bromsreserven.
Användarvisningsbild
av filip2
tack så mycket :D
ska testa att justera allt imorn om vädret tillåter :D
av osla
Vojje skrev:Man får nog tänka sig att backarna justeras så att de ligger tight på trumman, annars blir det gärna problem med den s.k. bromsreserven.
det är just det som är de stora problemet med påskjutsbromsar, man får dom alltid att ta men ibland kan dom vara jävlit svåra att få dom till att ta med godkänd bromsreserv
Användarvisningsbild
av filip2
Vet inte exakt vad som menas med bromsreserv? Att bromsarna fortfarande ska ta bra när backarna börjar bli slitna eller?
Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]